Starting from an analysis of the newly hired teachers’ concerns and needs associated with the induction phase and of the related multiple dimensions involved in the support that can be given by principals, the paper presents an empirical study conducted as part of a regional plan for monitoring and evaluation of the new training model for newly hired teachers tested in Italy during the school year 2014-15. The survey aimed to explore the role of school principals of Emilia-Romagna and their views on the training model. Overall, findings suggest that principals share a positive perception of the assumptions and choices underlying the model adopted and that they have carried out ongoing support functions beyond those explicitly required by national regulations. They also highlight some critical issues that need to be addressed in terms of educational research and policy, emphasizing the importance of further investigation of the principals’ role in new teacher induction.

A partire da un’analisi delle difficoltà ed esigenze connesse alla fase di induction e, in relazione a queste, delle molteplici dimensioni cui può essere ricondotto il ruolo del dirigente scolastico nella formazione e nel supporto dei docenti neoassunti, il contributo presenta un’indagine empirica realizzata nell’ambito di un piano regionale di monitoraggio e valutazione del nuovo modello di formazione dei neoassunti sperimentato nel nostro Paese durante l’a.s. 2014-15. I risultati dell’indagine, che ha inteso esplorare il ruolo dei dirigenti dell’Emilia-Romagna e i loro punti di vista sul percorso previsto, suggeriscono da un lato una sostanziale condivisione delle scelte di fondo del modello e dall’altro lo svolgimento di funzioni di sostegno in itinere che vanno oltre quelle esplicitamente richieste al dirigente dalla normativa, mettendo al contempo in luce elementi di criticità ed esigenze di approfondimento da affrontare sul piano della ricerca e delle politiche educative.

Il ruolo dei dirigenti scolastici nella formazione e nel supporto dei docenti neoassunti

ROSA, ALESSANDRA
2016

Abstract

Starting from an analysis of the newly hired teachers’ concerns and needs associated with the induction phase and of the related multiple dimensions involved in the support that can be given by principals, the paper presents an empirical study conducted as part of a regional plan for monitoring and evaluation of the new training model for newly hired teachers tested in Italy during the school year 2014-15. The survey aimed to explore the role of school principals of Emilia-Romagna and their views on the training model. Overall, findings suggest that principals share a positive perception of the assumptions and choices underlying the model adopted and that they have carried out ongoing support functions beyond those explicitly required by national regulations. They also highlight some critical issues that need to be addressed in terms of educational research and policy, emphasizing the importance of further investigation of the principals’ role in new teacher induction.
2016
Rosa, Alessandra
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Rosa 2016_SIRD_17.pdf

accesso aperto

Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate (CCBYNCND)
Dimensione 2.19 MB
Formato Adobe PDF
2.19 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/579049
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact