Italian local governments are owner of the most of national cultural heritage and, for a long time, they managed it and delivered cultural services directly. At the beginning of the nineties of the last century, administrative reforms, on the wave of the New Public Management, fostered institutional changes in the public cultural sector, the rise of many form of governance of cultural heritage and the involvement of private and no profit sector in the service provision. These changes in the public cultural sector have made the need to introduce new rationalities and reconfigure the accounting information system in order to meet the request of both internal and external stakeholders. Starting from these considerations, the present contribution studies the relation between the governance form of museums and libraries and the main characteristics of the accounting information system. In order to reach this aim, the work presents a multiple case study among three accounting information systems, from which emerge that more the governance form are autonomous from local governments more sophisticated and coherent are the accounting information systems.
Gli enti locali italiani oltre a essere proprietari di musei e di biblioteche ne sono stati, per lungo tempo, anche i diretti soggetti gestori. Un’inversione di tendenza si è verificata negli anni novanta del secolo scorso con l’avvio di processi di riforma della pubblica amministrazione, sull’onda del New Public Management, che hanno favorito un’ampia diversificazione delle forme di gestione, prevedendo un maggior coinvolgimento di soggetti privati e non profit, e l’adozione di strumenti e tecniche mutuate dal mondo manageriale. Il mutamento dei modelli di gestione ha comportato un’inevitabile trasformazione dell’assesto istituzionale di musei e biblioteche: non più semplici uffici della pubblica amministrazione, ma in taluni casi vere e proprie strutture autonome rispetto all’ente proprietario. Tale cambiamento si è riflettuto anche nelle esigenze informative degli stakeholder interni ed esterni e quindi nella necessità di riconfigurare il sistema informativo-contabile al fine di ottenere informazioni sull’economicità della gestione e sulla valorizzazione dei beni culturali. Partendo da tali considerazioni, il presente lavoro indaga la relazione esistente fra la forma di gestione di musei e biblioteche di proprietà pubblica e le principali caratteristiche del sistema informativo adottato. A tal fine, viene presentata una comparazione tra tre casi di organizzazioni per gestione dei beni culturali (gestione in economia, istituzione e fondazione) dalla quale emergono le peculiarità dei loro sistemi informativi e la diverse capacità di più far fronte ai bisogni informativi più sofisticati e articolati.
Del Sordo C., Orelli R. L., Pazzi S. (2012). Modelli di gestione e sistemi informativi-contabili di biblioteche e musei. ECONOMIA AZIENDALE ONLINE, 3(2), 191-212 [10.4485/ea2038-5498.003.0015].
Modelli di gestione e sistemi informativi-contabili di biblioteche e musei
DEL SORDO, CARLOTTA;ORELLI, REBECCA LEVY;PAZZI, SILVIA
2012
Abstract
Italian local governments are owner of the most of national cultural heritage and, for a long time, they managed it and delivered cultural services directly. At the beginning of the nineties of the last century, administrative reforms, on the wave of the New Public Management, fostered institutional changes in the public cultural sector, the rise of many form of governance of cultural heritage and the involvement of private and no profit sector in the service provision. These changes in the public cultural sector have made the need to introduce new rationalities and reconfigure the accounting information system in order to meet the request of both internal and external stakeholders. Starting from these considerations, the present contribution studies the relation between the governance form of museums and libraries and the main characteristics of the accounting information system. In order to reach this aim, the work presents a multiple case study among three accounting information systems, from which emerge that more the governance form are autonomous from local governments more sophisticated and coherent are the accounting information systems.File | Dimensione | Formato | |
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