This study examines, in 10 Italian small and medium enterprises, whether psycho-social and organizational variables are related to innovation and if such variables allow to distinguish between more and less innovative firms. Company owners reported subjective and objective measures of organizational innovation while 158 employees assessed psycho-social dimensions and organizational innovativeness. T-test does not show any difference between companies that adopted more and less innovations. However, individual, job, group and organizational characteristics predict the level of enterprises' innovativeness.

Obiettivo del lavoro è indagare, in 10 piccole e medie imprese (PMI) italiane, se fattori psico-sociali e caratteristiche dell’organizzazione sono associati all’innovazione e se tali fattori consentono di distinguere le imprese più innovative da quelle meno innovative. Gli imprenditori delle aziende coinvolte nella ricerca hanno fornito misure soggettive e oggettive dell’innovatività aziendale mentre i 158 dipendenti delle aziende hanno valutato caratteristiche psico-sociali e l’innovatività dell’organizzazione. I risultati suggeriscono che caratteristiche individuali, del compito, del gruppo e dell’organizzazione contribuiscono a predire il livello di innovatività delle imprese.

Zappalà S., Massei F. (2011). Fattori psico-sociali e innovazione in un gruppo di piccole imprese. PSICOLOGIA SOCIALE, 6(1), 51-70 [10.1482/34473].

Fattori psico-sociali e innovazione in un gruppo di piccole imprese

Zappalà S.
;
Massei F.
2011

Abstract

This study examines, in 10 Italian small and medium enterprises, whether psycho-social and organizational variables are related to innovation and if such variables allow to distinguish between more and less innovative firms. Company owners reported subjective and objective measures of organizational innovation while 158 employees assessed psycho-social dimensions and organizational innovativeness. T-test does not show any difference between companies that adopted more and less innovations. However, individual, job, group and organizational characteristics predict the level of enterprises' innovativeness.
2011
Zappalà S., Massei F. (2011). Fattori psico-sociali e innovazione in un gruppo di piccole imprese. PSICOLOGIA SOCIALE, 6(1), 51-70 [10.1482/34473].
Zappalà S.; Massei F.
File in questo prodotto:
Eventuali allegati, non sono esposti

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/114179
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus 0
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact