This paper aims to investigate the phenomenon of alternation between indicative and subjunctive in complement clauses in texts written by students from Italian and the Canton Ticino (Switzerland). Italian speakers within Italy’s national borders show a strong awareness of the importance of correctly using subjunctive. Therefore, it is worth investigating whether the same holds true for Italian speakers in Switzerland as well. This study will show that the two populations show minor but significant dif-ferences in mood selection.
Il contributo si pone l’obiettivo di osservare il fenomeno dell’alternanza fra indicativo e congiuntivo nelle subordinate completive in testi scritti da alunni di scuole italiane e del Canton Ticino (Svizzera). I parlanti di italiano all’interno dei confini nazionali dell’Italia mostrano di avere una forte consapevolezza dell’importanza di usare il con-giuntivo in maniera corretta. Di conseguenza, è interessante verificare se lo stesso vale anche per gli italofoni di Svizzera. Questo studio rileva che le due popolazioni mostrano differenza minori, ma non trascurabili, nella selezione del modo.
Zucchini, E. (2025). Elaborati scolastici a confronto: l’alternanza modale in testi di alunni italiani e ticinesi. ITALIANO A SCUOLA, 7, 39-60.
Elaborati scolastici a confronto: l’alternanza modale in testi di alunni italiani e ticinesi
Eleonora Zucchini
Primo
2025
Abstract
This paper aims to investigate the phenomenon of alternation between indicative and subjunctive in complement clauses in texts written by students from Italian and the Canton Ticino (Switzerland). Italian speakers within Italy’s national borders show a strong awareness of the importance of correctly using subjunctive. Therefore, it is worth investigating whether the same holds true for Italian speakers in Switzerland as well. This study will show that the two populations show minor but significant dif-ferences in mood selection.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


