Addressing university dropout is a critical challenge in achieving the Sustainable Development Goals outlined in the 2030 Agenda. This study investigates both individual and contextual factors influencing students’ reconsideration of their academic pathway, drawing on the sustainable career framework. The participants are 658 students from the University of Bologna who took part in the study by completing a questionnaire assessing personal resources and perceptions of the university environment. Hierarchical regression analysis revealed that not only personal resources but also students’ perceptions of the academic context significantly contribute to their reconsideration of course choice. The innovative contribution of this study lies in highlighting the role of the university environment in shaping students’ professional identity. The findings are discussed within the framework of career sustainability, emphasizing the importance of ongoing guidance interventions and effective preventive strategies to foster academic success and the development of sustainable university careers.

Il contrasto all’abbandono universitario rappresenta una sfida cruciale per il raggiungimento degli Obiettivi di Sviluppo Sostenibile dell’Agenda 2030. Questo studio esplora i fattori individuali e contestuali che influenzano i ripensamenti degli studenti riguardo alla scelta del percorso accademico, utilizzando il framework della carriera sostenibile. I partecipanti sono 658 studenti dell’Università di Bologna che hanno partecipato alla ricerca, compilando un questionario sulle risorse personali e sulle percezioni dell’ambiente universitario. L’analisi di regressione gerarchica ha mostrato che non solo le risorse personali, ma anche le percezioni del contesto universitario contribuiscono alla riconsiderazione della scelta del corso da parte degli studenti. L’aspetto innovativo del presente studio risiede nel riconoscere l’influenza dell’ambiente universitario nella costruzione dell’identità professionale dello studente. I risultati sono discussi alla luce del modello di sostenibilità di carriera, sottolineando l’importanza di interventi orientativi continuativi e di strategie preventive efficaci per promuovere il successo accademico e lo sviluppo di carriere universitarie sostenibili.

Iorio, A., Floris, M., Albani, A., Arenare, C., Galantino, G., Preti, P., et al. (2025). Tra abbandono e riorientamento: il valore dei ripensamenti nella costruzione di percorsi universitari sostenibili. COUNSELING, 18(2), 38-53 [10.14605/CS1822503].

Tra abbandono e riorientamento: il valore dei ripensamenti nella costruzione di percorsi universitari sostenibili

Annalisa Iorio
Primo
;
Marcella Floris
Secondo
Methodology
;
Alessandra Albani;Cristina Arenare;Giulia Galantino;Pamela Preti;Dina Guglielmi
Ultimo
Project Administration
2025

Abstract

Addressing university dropout is a critical challenge in achieving the Sustainable Development Goals outlined in the 2030 Agenda. This study investigates both individual and contextual factors influencing students’ reconsideration of their academic pathway, drawing on the sustainable career framework. The participants are 658 students from the University of Bologna who took part in the study by completing a questionnaire assessing personal resources and perceptions of the university environment. Hierarchical regression analysis revealed that not only personal resources but also students’ perceptions of the academic context significantly contribute to their reconsideration of course choice. The innovative contribution of this study lies in highlighting the role of the university environment in shaping students’ professional identity. The findings are discussed within the framework of career sustainability, emphasizing the importance of ongoing guidance interventions and effective preventive strategies to foster academic success and the development of sustainable university careers.
2025
Iorio, A., Floris, M., Albani, A., Arenare, C., Galantino, G., Preti, P., et al. (2025). Tra abbandono e riorientamento: il valore dei ripensamenti nella costruzione di percorsi universitari sostenibili. COUNSELING, 18(2), 38-53 [10.14605/CS1822503].
Iorio, Annalisa; Floris, Marcella; Albani, Alessandra; Arenare, Cristina; Galantino, Giulia; Preti, Pamela; Guglielmi, Dina
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
03_Iorio_Counseling_2_2025-1.pdf

accesso aperto

Tipo: Versione (PDF) editoriale / Version Of Record
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate (CCBYNCND)
Dimensione 311.97 kB
Formato Adobe PDF
311.97 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/1017862
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact