Sentence No. 33, issued by the Constitutional Court on 21 March 2025, opens up the possibility for singles to apply to the Juvenile Courts to be assessed for access to intercountry adoption, where they had been excluded for decades, except in special cases. In the light of this novelty (not unanimously shared but long awaited by many), the contribution takes the opportunity to focus on some crucial passages in the evolution of national and international adoption legislation and the related transformations in the conceptions of family and adoptive filiation, up to the aforementioned judgment. And to turn attention on an educational level to some aspects of single-parent and adoptive parenting.

La sentenza n. 33, emessa dalla Corte costituzionale il 21 marzo 2025, apre alle persone singole la possibilità di chiedere ai Tribunali per i minorenni di essere valutate per l’accesso all’adozione internazionale, laddove ne erano rimaste escluse per decenni, fatta eccezione per casi particolari. Alla luce di questa novità (non unanimemente condivisa ma da molti lungamente attesa), il contributo coglie l’occasione per mettere a fuoco alcuni passaggi cruciali della evoluzione delle norme in materia di adozione, nazionale e internazionale, e delle connesse trasformazioni nelle concezioni di famiglia e filiazione adottiva, sino alla citata sentenza. E per volgere attenzione sul piano educativo ad alcuni aspetti della genitorialità monoparentale e adottiva.

Lorenzini, S. (2025). L’evoluzione di norme e concezioni sociali sull’adozione: dagli anni Sessanta all’inclusione dei genitori single nell’adozione internazionale. Considerazioni sul piano educativo = The evolution of laws and social conceptions concerning adoption: from the 1960s to the inclusion of single parents in intercountry adoption. Educational considerations. EDUCAZIONE INTERCULTURALE, 23(1), 138-151 [10.6092/issn.2420-8175/21988].

L’evoluzione di norme e concezioni sociali sull’adozione: dagli anni Sessanta all’inclusione dei genitori single nell’adozione internazionale. Considerazioni sul piano educativo = The evolution of laws and social conceptions concerning adoption: from the 1960s to the inclusion of single parents in intercountry adoption. Educational considerations

Stefania Lorenzini
2025

Abstract

Sentence No. 33, issued by the Constitutional Court on 21 March 2025, opens up the possibility for singles to apply to the Juvenile Courts to be assessed for access to intercountry adoption, where they had been excluded for decades, except in special cases. In the light of this novelty (not unanimously shared but long awaited by many), the contribution takes the opportunity to focus on some crucial passages in the evolution of national and international adoption legislation and the related transformations in the conceptions of family and adoptive filiation, up to the aforementioned judgment. And to turn attention on an educational level to some aspects of single-parent and adoptive parenting.
2025
Lorenzini, S. (2025). L’evoluzione di norme e concezioni sociali sull’adozione: dagli anni Sessanta all’inclusione dei genitori single nell’adozione internazionale. Considerazioni sul piano educativo = The evolution of laws and social conceptions concerning adoption: from the 1960s to the inclusion of single parents in intercountry adoption. Educational considerations. EDUCAZIONE INTERCULTURALE, 23(1), 138-151 [10.6092/issn.2420-8175/21988].
Lorenzini, Stefania
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
11.+21986.+Lorenzoni+DEF.pdf

accesso aperto

Descrizione: testo art. pdf editoriale
Tipo: Versione (PDF) editoriale / Version Of Record
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione (CCBY)
Dimensione 332.77 kB
Formato Adobe PDF
332.77 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/1016732
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact