In the 33 years since the adoption of the Convention on the Rights of the Child (1989), there have been many attempts to articulate the right to health (Art. 24) in its multiple aspects. This process has found particular evidence in several Charters of Children's Rights in Hospitals in which the issue of the physical hospital environment is also recognised as being of particular importance. However, there are still few instruments that specifically aim to evaluate this. The contribution describes the first stages of the construction and validation process of the Scale for the Evaluation of Educational Space in Paediatric Wards developed to support the design of environments with educational intentionality from the perspective of space as a "third educator". The indicators were organized around three areas: architectural structure/fixtures, furniture and usability rules. The investigation of the validity of the content, exhaustiveness and linguistic comprehensibility of the indicators, and usefulness and feasibility of using the instrument involved six educators of the Meyer Children's Hospital in Florence. A questionnaire and an interview were administered to them. From the data analysis emerges a substantial confirmation of the choices made when the tool was being developed, together with suggestions to make some adjustments in view of the subsequent validation phases.

Nei 33 anni dall’adozione della Convenzione dei diritti dei fanciulli e dell’adolescenza (1989) ci sono stati i tentativi di declinare nei suoi molteplici aspetti il diritto alla salute (art. 24). Questo processo ha trovato particolare evidenza in diverse Carte dei diritti dei bambini negli ospedali in cui viene riconosciuta un’importante rilevanza anche al tema dell’ambiente fisico ospedaliero. Tuttavia, sono ancora pochi gli strumenti che in modo specifico mirano a effettuarne una valutazione. Il contributo descrive le prime fasi del processo di costruzione e validazione della Scala di valutazione dello spazio educante nei Reparti pediatrici (SVASE_ RP) elaborato per supportare la progettazione di ambienti con intenzionalità educativa nella prospettiva dello spazio come “terzo educatore”. Gli indicatori sono stati organizzati attorno a tre aree: struttura architettonica/infissi, arredi e regole di fruibilità. L’indagine circa la validità del contenuto, l’esaustività e la comprensibilità linguistica degli indicatori nonché dell’utilità e fattibilità dell’uso dello strumento ha coinvolto, mediante la somministrazione di un questionario e di interviste, sei educatori dell’Ospedale Pediatrico Meyer di Firenze. Dall’analisi dei dati emerge una sostanziale conferma delle scelte fatte in fase di messa a punto dello strumento insieme a suggerimenti per apportare alcuni adeguamenti in vista delle successive fasi di validazione.

LO TURCO, V., Luciano, E., Marcuccio, M. (2024). Valutare la funzione educativa degli spazi nei reparti pediatrici per rendere effettivo il diritto alla salute dei bambini. Primi passi per la messa a punto di uno strumento. REVISTA LATINOAMERICANA DE EDUCACIÓN INFANTIL, 13(2), 341-363.

Valutare la funzione educativa degli spazi nei reparti pediatrici per rendere effettivo il diritto alla salute dei bambini. Primi passi per la messa a punto di uno strumento.

Vanessa Lo Turco;Massimo Marcuccio
2024

Abstract

In the 33 years since the adoption of the Convention on the Rights of the Child (1989), there have been many attempts to articulate the right to health (Art. 24) in its multiple aspects. This process has found particular evidence in several Charters of Children's Rights in Hospitals in which the issue of the physical hospital environment is also recognised as being of particular importance. However, there are still few instruments that specifically aim to evaluate this. The contribution describes the first stages of the construction and validation process of the Scale for the Evaluation of Educational Space in Paediatric Wards developed to support the design of environments with educational intentionality from the perspective of space as a "third educator". The indicators were organized around three areas: architectural structure/fixtures, furniture and usability rules. The investigation of the validity of the content, exhaustiveness and linguistic comprehensibility of the indicators, and usefulness and feasibility of using the instrument involved six educators of the Meyer Children's Hospital in Florence. A questionnaire and an interview were administered to them. From the data analysis emerges a substantial confirmation of the choices made when the tool was being developed, together with suggestions to make some adjustments in view of the subsequent validation phases.
2024
LO TURCO, V., Luciano, E., Marcuccio, M. (2024). Valutare la funzione educativa degli spazi nei reparti pediatrici per rendere effettivo il diritto alla salute dei bambini. Primi passi per la messa a punto di uno strumento. REVISTA LATINOAMERICANA DE EDUCACIÓN INFANTIL, 13(2), 341-363.
LO TURCO, Vanessa; Luciano, Elena; Marcuccio, Massimo
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Marcuccio_2024_Valutare la funzione educativa degli spazi nei reparti pediatrici per rendere effettivo il diritto alla salute dei bambini.pdf

accesso aperto

Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate (CCBYNCND)
Dimensione 1.54 MB
Formato Adobe PDF
1.54 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/1006016
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact