In-service teacher training for the development of assessment literacy is one of the main challenges for researchers (Basma & Savage, 2018). Literature-reviewed models of continuous education have identified effectiveness factors (Guskey, 2000; OECD, 2019), although studies on ongoing training concerning classroom assessment themes remain limited (Young et al., 2024). To contribute to addressing this gap, the paper presents the preliminary results of an exploratory research that investigated a training program designed according to a multidimensional approach to assessment (Giovannini, 2023). The activity involved, in two separate editions, two class councils of an upper secondary school in Emilia-Romagna with a total of 16 teachers. All sessions were audio-recorded, and the audio recordings’ transcripts were subjected to thematic content analysis (Mayring, 2015). From the teachers’ accounts, several points emerged: a) recognition of the novelty of the course; b) memories of the evaluations received as students; c) the “ideal type” of teacher; d) the assessment training conducted; e) the conceptions of classroom evaluative climate. Based on the discussion of these data, the teachers proposed several work hypotheses to be selected and implemented in the next year.
La formazione in servizio degli insegnanti per lo sviluppo della competenza valutativa è una delle principali sfide per i ricercatori (Basma & Savage, 2018). I modelli di formazione continua esaminati hanno individuato fattori di efficacia (Guskey, 2000; OECD, 2019) sebbene siano pochi gli studi inerenti alla formazione continua sui temi della valutazione in classe (Young et al., 2024). Per indagare questo tema, il contributo presenta i risultati preliminari di una ricerca con intervento di tipo esplorativo riguardante un percorso formativo progettato richiamandosi a un approccio multidimensionale alla valutazione (Giovannini, 2023). L’attività ha coinvolto, in due edizioni distinte, due consigli di classe di un istituto medio superiore emiliano-romagnolo per un totale di 16 docenti. Tutti gli incontri sono stati audioregistrati e le trascrizioni delle audioregistrazioni sottoposte ad analisi tematica del contenuto (Mayring, 2015). Dalle parole degli insegnanti emerge: a) il riconoscimento della novità del percorso; b) i ricordi da studenti della valutazione ricevuta; c) l’”idealtipo” di insegnante; d) la formazione alla valutazione realizzata; e) le concezioni di clima valutativo di classe. A partire dalla discussione di questi dati, gli insegnanti hanno avanzato alcune ipotesi di lavoro da selezionare e attuare nel prossimo anno scolastico.
Marcuccio, M., Tassinari, M.E. (2024). Il processo di sviluppo di una cultura della valutazione tra insegnanti : uno studio esplorativo in due consigli di classe = The development of an evaluation culture among teachers : an exploratory study in two school boards. Lecce : Pensa MultiMedia.
Il processo di sviluppo di una cultura della valutazione tra insegnanti : uno studio esplorativo in due consigli di classe = The development of an evaluation culture among teachers : an exploratory study in two school boards
Massimo Marcuccio
;Maria Elena Tassinari
2024
Abstract
In-service teacher training for the development of assessment literacy is one of the main challenges for researchers (Basma & Savage, 2018). Literature-reviewed models of continuous education have identified effectiveness factors (Guskey, 2000; OECD, 2019), although studies on ongoing training concerning classroom assessment themes remain limited (Young et al., 2024). To contribute to addressing this gap, the paper presents the preliminary results of an exploratory research that investigated a training program designed according to a multidimensional approach to assessment (Giovannini, 2023). The activity involved, in two separate editions, two class councils of an upper secondary school in Emilia-Romagna with a total of 16 teachers. All sessions were audio-recorded, and the audio recordings’ transcripts were subjected to thematic content analysis (Mayring, 2015). From the teachers’ accounts, several points emerged: a) recognition of the novelty of the course; b) memories of the evaluations received as students; c) the “ideal type” of teacher; d) the assessment training conducted; e) the conceptions of classroom evaluative climate. Based on the discussion of these data, the teachers proposed several work hypotheses to be selected and implemented in the next year.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Marcuccio_Tassinari_2024_Il processo di sviluppo di una cultura della valutazione tra insegnanti.pdf
accesso aperto
Tipo:
Versione (PDF) editoriale
Licenza:
Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate (CCBYNCND)
Dimensione
283.4 kB
Formato
Adobe PDF
|
283.4 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.