Consistently with the notion of “family-school partnership”’, parents’ involvement in school life, particularly in homework, has recently increased. Teachers have access to homework in the school context, when they assign it and then, once it is completed, when they correct it. But what happens when homework “enters the home”? How do parents take part in this activity? Based on the analysis of 62 homework sessions videorecorded in 19 Italian families, and focusing on ordinary parent-child interaction, the article illustrates three practices through which parents take part in the homework activity: 1) organizing the material space and regulating homework time; 2) engaging in learning activities typical of the school context; 3) evoking the standards and values of the school. By showing how parents can support their children during homework, this study promotes teachers' reflexivity about this activity and, more generally, about parental involvement in the school

Tra le attività di coinvolgimento dei genitori nel mondo della scuola, i compiti a casa svolgono un ruolo cruciale. Gli insegnanti hanno accesso ai compiti nel contesto scolastico, in particolare al momento dell’assegnazione e poi, una volta completati, durante per la correzione. Ma cosa succede quando i compiti “entrano in famiglia”? In che modo i genitori partecipano a questa attività? Basandosi sull’analisi di 62 sessioni videoregistrate in 19 famiglie italiane, l’articolo illustra tre pratiche attraverso cui i genitori prendono parte all’attività dei compiti: 1) allestire lo spazio materiale e regolare i tempi di svolgimento dei compiti; 2) realizzare attività didattiche tipiche del contesto scolastico; 3) enunciare gli standard e i valori della scuola. Mostrando il supporto che i genitori possono dare allo svolgimento dei compiti, questo studio promuove la riflessività degli insegnanti rispetto al tema dei compiti a casa e, più in generale, del coinvolgimento dei genitori nel mondo della scuola.

Colla, V. (2024). Fare i compiti a casa con i genitori : riflessioni per la prassi educativa e didattica degli insegnanti. ANNALI ONLINE... DELLA DIDATTICA E DELLA FORMAZIONE DOCENTE, 16(28 miscellanea), 44-62 [10.15160/2038-1034/3016].

Fare i compiti a casa con i genitori : riflessioni per la prassi educativa e didattica degli insegnanti

Vittoria Colla
Primo
2024

Abstract

Consistently with the notion of “family-school partnership”’, parents’ involvement in school life, particularly in homework, has recently increased. Teachers have access to homework in the school context, when they assign it and then, once it is completed, when they correct it. But what happens when homework “enters the home”? How do parents take part in this activity? Based on the analysis of 62 homework sessions videorecorded in 19 Italian families, and focusing on ordinary parent-child interaction, the article illustrates three practices through which parents take part in the homework activity: 1) organizing the material space and regulating homework time; 2) engaging in learning activities typical of the school context; 3) evoking the standards and values of the school. By showing how parents can support their children during homework, this study promotes teachers' reflexivity about this activity and, more generally, about parental involvement in the school
2024
Colla, V. (2024). Fare i compiti a casa con i genitori : riflessioni per la prassi educativa e didattica degli insegnanti. ANNALI ONLINE... DELLA DIDATTICA E DELLA FORMAZIONE DOCENTE, 16(28 miscellanea), 44-62 [10.15160/2038-1034/3016].
Colla, Vittoria
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
3.+Colla+44-62.pdf

accesso aperto

Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate (CCBYNCND)
Dimensione 1.21 MB
Formato Adobe PDF
1.21 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/1004996
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact