The article presents the results of a systematic review of the international literature on university tu-toring practices in prisons, an under-researched yet crucial area for ensuring the right to education. Using the PRISMA methodology, the outcomes of research conducted on the EBSCO platform were analyzed to answer the following research question: What is the role and what are the practices of university tutoring in prison? Three main themes were identified: peer tutoring, tutoring organized with external individuals (most often students or university staff ), and educational methods/tools adapted to the prison context. While international literature highlights key elements for the imple-mentation of university tutoring programs, it also reveals that this field remains largely unexplored, encouraging further research.

L’articolo presenta i risultati di una revisione sistematica della letteratura internazionale riguardante le pratiche e le esperienze di tutoring universitario in carcere, un ambito poco stu-diato ma cruciale per garantire il diritto allo studio agli studenti universitari ristretti. Utilizzando la metodologia PRISMA, sono stati analizzati gli esiti di una ricerca condotta sulla piattaforma EBSCO, al fine di rispondere al seguente interrogativo di ricerca: qual è il ruolo e quali sono le pratiche per il tutoring universitario in carcere? Sono stati identificati tre temi principali: il tu-toraggio tra pari, il tutoraggio organizzato con persone esterne (quasi sempre studenti o staff delle università) e i metodi/strumenti educativi adattati al contesto carcerario. La letteratura in-ternazionale, pur permettendo l’emersione di elementi importanti per l’implementazione di percorsi di tutoring universitario in carcere, rivela un campo ancora da esplorare, incoraggiando ulteriori ricerche.

DE ROCCO, G., Decembrotto, L. (2024). University in prison: a systematic literature review on students’ tutor = Università in carcere: una revisione sistematica della letteratura sui tutor per gli studenti detenuti. STUDIUM EDUCATIONIS, 25(2), 22-31 [10.7346/SE-022024-03].

University in prison: a systematic literature review on students’ tutor = Università in carcere: una revisione sistematica della letteratura sui tutor per gli studenti detenuti

Giulia De Rocco;Luca Decembrotto
2024

Abstract

The article presents the results of a systematic review of the international literature on university tu-toring practices in prisons, an under-researched yet crucial area for ensuring the right to education. Using the PRISMA methodology, the outcomes of research conducted on the EBSCO platform were analyzed to answer the following research question: What is the role and what are the practices of university tutoring in prison? Three main themes were identified: peer tutoring, tutoring organized with external individuals (most often students or university staff ), and educational methods/tools adapted to the prison context. While international literature highlights key elements for the imple-mentation of university tutoring programs, it also reveals that this field remains largely unexplored, encouraging further research.
2024
DE ROCCO, G., Decembrotto, L. (2024). University in prison: a systematic literature review on students’ tutor = Università in carcere: una revisione sistematica della letteratura sui tutor per gli studenti detenuti. STUDIUM EDUCATIONIS, 25(2), 22-31 [10.7346/SE-022024-03].
DE ROCCO, Giulia; Decembrotto, Luca
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
022-031+-+03+De+Rocco,+Decembrotto.pdf

accesso aperto

Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione (CCBY)
Dimensione 3.33 MB
Formato Adobe PDF
3.33 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/1002516
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact