Purpose: Starting from the ongoing guidance service experience at the University of Bologna, this paper aims to analyze the causes behind students’ limited participation in university services to develop a conceptual, processual, and multidimensional framework explaining the phenomenon of non-participation. Methodology: Review of national and international studies. Findings: There are significant barriers to full engagement with guidance services across various university settings. The analysis shows that the phenomenon can be understood not just in terms of individual and personal factors but as influenced by social, collective, and organizational factors. Research limitations/implications: At this preliminary stage, the model is a theoretical proposal to guide future empirical research on non-participation in orientation services. Originality: The integrated approach provides a broader perspective on the motivations underlying the lack of service utilization, contributing to revising and restructuring university orientation models. The multidimensional framework can also serve as a foundation for analyzing non-participation in support services beyond university contexts.

Obiettivi: A partire dall’esperienza del servizio di orientamento in itinere dell’Università di Bologna, il presente contributo vuole analizzare le cause della mancata partecipazione di studenti e studentesse ai servizi universitari per sviluppare una cornice concettuale processuale e multidimensionale che spieghi il fenomeno della mancata fruizione. Metodologia: Rassegna di ricerche nazionali ed internazionali. Risultati: Barriere significative alla piena adesione ai servizi di orientamento vengono riscontrate in numerosi contesti universitari. L’analisi di questi fattori porta a leggere il fenomeno non solo riferendolo a cause personali e soggettive ma anche sociali, collettive e organizzative. Limiti ed implicazioni: In questa sua prima fase il modello si costituisce come proposta teorica per la messa a punto di possibili ricerche empiriche sul fenomeno della mancata fruizione ai servizi di orientamento. Originalità: L’approccio servizi, contribuendo alla revisione e alla ristrutturazione dei modelli di orientamento universitario. La cornice, perché multidimensionale, può essere utilizzata come base per la lettura del fenomeno della mancata fruizione dei servizi anche in contesti non universitari.

Torresani, S., Marcuccio, M. (2024). La mancata fruizione dei servizi di orientamento universitario : elementi per la messa a punto di una cornice concettuale. PROFESSIONALITÀ, 7(2), 71-117.

La mancata fruizione dei servizi di orientamento universitario : elementi per la messa a punto di una cornice concettuale

Sofia Torresani;Massimo Marcuccio
2024

Abstract

Purpose: Starting from the ongoing guidance service experience at the University of Bologna, this paper aims to analyze the causes behind students’ limited participation in university services to develop a conceptual, processual, and multidimensional framework explaining the phenomenon of non-participation. Methodology: Review of national and international studies. Findings: There are significant barriers to full engagement with guidance services across various university settings. The analysis shows that the phenomenon can be understood not just in terms of individual and personal factors but as influenced by social, collective, and organizational factors. Research limitations/implications: At this preliminary stage, the model is a theoretical proposal to guide future empirical research on non-participation in orientation services. Originality: The integrated approach provides a broader perspective on the motivations underlying the lack of service utilization, contributing to revising and restructuring university orientation models. The multidimensional framework can also serve as a foundation for analyzing non-participation in support services beyond university contexts.
2024
Torresani, S., Marcuccio, M. (2024). La mancata fruizione dei servizi di orientamento universitario : elementi per la messa a punto di una cornice concettuale. PROFESSIONALITÀ, 7(2), 71-117.
Torresani, Sofia; Marcuccio, Massimo
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
2024a_Marcuccio_Torresani_2024_La mancata fruizione dei servizi di orientamento universitario.pdf

accesso riservato

Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per accesso riservato
Dimensione 1.9 MB
Formato Adobe PDF
1.9 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Contatta l'autore

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/1000528
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact