Law No. 55/2024, concerning the regulation of pedagogical and educational professions and the establishment of professional registers, represents the culmination of a historical process aimed at recognizing and legitimizing the profession of the pedagogist. This milestone paves the way for the next natural step in the debate: identifying possible specialization pathways by defining areas of research, competence, and specific interventions to legitimize new specialized pedagogists in certain fields further. This contribution proposes the work pedagogist's role as a specialist in the educational phases associated with various work situations. From a pedagogical perspective, the work pedagogist would intervene in career orientation, skills analysis, evaluation, and certification; job preparation, active job searching, and labour market entry; lifelong learning, transitions, and career development. We will identify some initial contextual elements.

La legge n. 55/2024 – relativa all’ordinamento delle professioni pedagogiche ed educative con l’istituzione degli albi professionali – rappresenta l’esito di un percorso storico di riconoscimento e legittimazione dell’esercizio della professione del pedagogista. Tale esito prepara al naturale passaggio successivo del dibattito: prevedere possibili percorsi di specializzazione individuando ambiti di ricerca, competenza e interventi specifici attraverso cui poi legittimare nuovi pedagogisti specializzati in determinate aree. Il contributo intende avanzare la proposta della figura del Pedagogista del Lavoro quale specialista dei momenti formativi connessi alle varie situazioni lavorative della persona, intervenendo attraverso uno sguardo pedagogico, negli ambiti di orientamento, analisi, valutazione e certificazione delle competenze; preparazione, ricerca attiva e ingresso nel mercato del lavoro; formazione continua, transizione e sviluppo di carriera. Se ne individueranno alcuni primi elementi di contesto.

Bevilacqua, C., Marcuccio, M. (2024). Il pedagogista del lavoro : linee di riferimento per il riconoscimento di una nuova figura professionale = The work pedagogist : guidelines for the recognition of a new professional role. Q-TIMES WEBMAGAZINE, 16(3), 1-15 [10.14668/QTimes_16301].

Il pedagogista del lavoro : linee di riferimento per il riconoscimento di una nuova figura professionale = The work pedagogist : guidelines for the recognition of a new professional role

Bevilacqua, Claudia;Marcuccio, Massimo
2024

Abstract

Law No. 55/2024, concerning the regulation of pedagogical and educational professions and the establishment of professional registers, represents the culmination of a historical process aimed at recognizing and legitimizing the profession of the pedagogist. This milestone paves the way for the next natural step in the debate: identifying possible specialization pathways by defining areas of research, competence, and specific interventions to legitimize new specialized pedagogists in certain fields further. This contribution proposes the work pedagogist's role as a specialist in the educational phases associated with various work situations. From a pedagogical perspective, the work pedagogist would intervene in career orientation, skills analysis, evaluation, and certification; job preparation, active job searching, and labour market entry; lifelong learning, transitions, and career development. We will identify some initial contextual elements.
2024
Bevilacqua, C., Marcuccio, M. (2024). Il pedagogista del lavoro : linee di riferimento per il riconoscimento di una nuova figura professionale = The work pedagogist : guidelines for the recognition of a new professional role. Q-TIMES WEBMAGAZINE, 16(3), 1-15 [10.14668/QTimes_16301].
Bevilacqua, Claudia; Marcuccio, Massimo
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
2024b_Marcuccio_Bevilacqua_2024_Il pedagogista del lavoro.pdf

accesso aperto

Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate (CCBYNCND)
Dimensione 779.85 kB
Formato Adobe PDF
779.85 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/1000526
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact