In many European countries, ECEC is provided within a split system: services catering for children under-3 are labelled as “childcare” – denying their important pedagogical dimensions – while services for 3-to-6-year-olds are called “preschool” – suggesting a narrow focus on school readiness denying their social function (Vandenbroeck et al., 2022). In Italy, the reform on the integrated 0-6 system was enacted to overcome socio-economic, cultural and territorial disparities in access to high quality provision, which were entrenched in the governance of ECEC services within the previously existing split system (Law107/2015, LawDecree65/2017). In line with EU Council Recommendations on High Quality ECEC System (2019) and on the Child Guarantee (2021), increasing the access to high quality provision – especially for societally disadvantaged children and families – has become one of the main priorities driving reform implementation processes with the support of European funding (i.e. EU Social Fund, NRRP). In such context, several programmes are currently piloted to reach out to vulnerable families and tailor ECEC provision to the needs and resources of local communities. This contribution will describe the participatory action-research initiatives undertaken within the project “Il buon inizio” establishing multi-func-tional early childhood centres in areas densely populated by low-income and marginalised families.
n molti Paesi europei, la governance dei servizi di educazione e cura rivolti all’infanzia (ECEC) è caratterizzata da un sistema diviso. In tali contesti, i servizi rivolti ai bambini da 0 a 3 anni sono spesso definiti come “servizi di assistenza all’infanzia” – negando la loro importante dimensione pedagogica – mentre i servizi per i bambini dai 3 ai 6 anni sono spesso definiti come “servizi pre-scolastici” – sottolineandone la dimensione precocemente istrut-tiva a discapito di quella sociale (Vandenbroeck et al., 2022). In Italia, la riforma del sistema integrato 0-6 è stata varata per superare le disparità socio-economiche, culturali e territoriali nell’accesso a servizi educativi per l’infanzia di qualità, che erano radicate nella governance dei servizi 0-3 e 3-6 all'interno del sistema diviso precedentemente esistente (Legge 107/2015, D.L. 65/2017). In linea con le Raccomandazioni del Consiglio dell’UE sul sistema ECEC di alta qualità (2019) e sulla Child Guarantee (2021), l’incremento dell’accessibilità a servizi educativi di qualità elevata – in particolare per i bambini e le famiglie socialmente svantaggiati – è diventato una delle principali priorità politiche che orientano i processi di attuazione della riforma sul sistema integrato 0-6 con il sostegno dei finanziamenti europei (Fondo Sociale Europeo, PNRR). In questo contesto, diverse sperimentazioni sono state recentemente finanziate per rendere l'offerta educativa dei servizi per l’infanzia maggiormente responsiva rispetto ai bisogni delle famiglie in condizioni di fragilità, facendo leva sulle risorse delle comunità locali. Questo contributo descriverà le iniziative di ricerca-azione partecipativa intraprese nell'ambito del progetto “Il buon inizio”, che pre-vede la creazione di centri multifunzionali volti a favorire l’integrazione tra interventi educativi, sociali e sanitari come strategia per incrementare l’accessibilità dei servizi per la prima infanzia in aree densamente popolate da fa-miglie a basso reddito e a rischio di esclusione sociale.
Balduzzi, L., Lazzari, A. (2024). Incrementare l’accessibilità dei servizi per l’infanzia nel contesto della riforma sul sistema integrato 0-6 : risultati preliminari del progetto “Il buon inizio” = Increasing ECEC accessibility for children and families from societally disadvantaged background in context of the integrated 0-6 system reform : preliminary findings from the project “Il buon inizio”. PEDAGOGIA OGGI, 22(2), 17-24 [10.7346/PO-022024-02].
Incrementare l’accessibilità dei servizi per l’infanzia nel contesto della riforma sul sistema integrato 0-6 : risultati preliminari del progetto “Il buon inizio” = Increasing ECEC accessibility for children and families from societally disadvantaged background in context of the integrated 0-6 system reform : preliminary findings from the project “Il buon inizio”
Balduzzi, L.
Primo
;Lazzari, A.Secondo
2024
Abstract
In many European countries, ECEC is provided within a split system: services catering for children under-3 are labelled as “childcare” – denying their important pedagogical dimensions – while services for 3-to-6-year-olds are called “preschool” – suggesting a narrow focus on school readiness denying their social function (Vandenbroeck et al., 2022). In Italy, the reform on the integrated 0-6 system was enacted to overcome socio-economic, cultural and territorial disparities in access to high quality provision, which were entrenched in the governance of ECEC services within the previously existing split system (Law107/2015, LawDecree65/2017). In line with EU Council Recommendations on High Quality ECEC System (2019) and on the Child Guarantee (2021), increasing the access to high quality provision – especially for societally disadvantaged children and families – has become one of the main priorities driving reform implementation processes with the support of European funding (i.e. EU Social Fund, NRRP). In such context, several programmes are currently piloted to reach out to vulnerable families and tailor ECEC provision to the needs and resources of local communities. This contribution will describe the participatory action-research initiatives undertaken within the project “Il buon inizio” establishing multi-func-tional early childhood centres in areas densely populated by low-income and marginalised families.File | Dimensione | Formato | |
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