Proposals for a systemic educational approach towards a sustainable society: Ecological tran-sition, gender and intimate citizenshipThe neoliberal model challenges ecological and social transitions, perpetuating socio-cultural normsthat shape, capitalise on, and regulate subjectivities. Based on these premises, this paper considers anddiscusses Goals 4 and 5 of the 2030 Agenda, aiming to critically address the main issues linked to theseobjectives. First, we suggest a critical approach to deconstruct and connect dominant paradigms andsocial and political issues related to these SDGs. In this context, we consider the systemic-ecologicalthought of Bateson and the concept of “intimate citizenship” offered by Plummer. Based on thesetheoretical frameworks, we propose a pedagogical trajectory to investigate and understand reality sys-temically and ecologically. Finally, we identify the Comprehensive Sexuality Education (CSE) as aneducational practice to address the complexity of current challenges.

Il modello neoliberale, radicato nella cultura patriarcale, ci pone di fronte alle sfide della transizioneecologica e sociale contribuendo alla reiterazione di norme socio-culturali attraverso le quali le sogget-tività vengono costruite, “sfruttate” e regolate. A partire da ciò, in questo contributo, si prenderannoin considerazione i Goals 4 e 5 dell’Agenda 2030 con l’intento di problematizzare le questioni posteal centro di questi obiettivi e suggerire un approccio in grado di decostruire e connettere sia i para-digmi dominanti sia le questioni, sociali e politiche, riferite ai goals presi in considerazione. A questoproposito, si farà riferimento al pensiero sistemico-ecologico di Bateson e al costrutto di “cittadinanzaintima” di Plummer. A partire dai riferimenti teorici e dalle riflessioni fornite, si cercherà di indivi-duare nuove traiettorie – pedagogicamente fondate – che possano contribuire a una comprensionesistemica della realtà, promuovendo la Comprehensive Sexuality Education (CSE) quale pratica edu-cativa per affrontare la complessità delle sfide attuali.

Bonvini, E., Demozzi, S., Ilardo, M. (2024). Verso un approccio educativo sistemico per una società sostenibile: transizione ecologica, genere e cittadinanza intima. ENCYCLOPAIDEIA, V. 28 N. 70 (2024), 85-98 [10.6092/issn.1825-8670/20142].

Verso un approccio educativo sistemico per una società sostenibile: transizione ecologica, genere e cittadinanza intima

E. Bonvini
;
S. Demozzi
;
M. Ilardo
2024

Abstract

Proposals for a systemic educational approach towards a sustainable society: Ecological tran-sition, gender and intimate citizenshipThe neoliberal model challenges ecological and social transitions, perpetuating socio-cultural normsthat shape, capitalise on, and regulate subjectivities. Based on these premises, this paper considers anddiscusses Goals 4 and 5 of the 2030 Agenda, aiming to critically address the main issues linked to theseobjectives. First, we suggest a critical approach to deconstruct and connect dominant paradigms andsocial and political issues related to these SDGs. In this context, we consider the systemic-ecologicalthought of Bateson and the concept of “intimate citizenship” offered by Plummer. Based on thesetheoretical frameworks, we propose a pedagogical trajectory to investigate and understand reality sys-temically and ecologically. Finally, we identify the Comprehensive Sexuality Education (CSE) as aneducational practice to address the complexity of current challenges.
2024
Bonvini, E., Demozzi, S., Ilardo, M. (2024). Verso un approccio educativo sistemico per una società sostenibile: transizione ecologica, genere e cittadinanza intima. ENCYCLOPAIDEIA, V. 28 N. 70 (2024), 85-98 [10.6092/issn.1825-8670/20142].
Bonvini, E.; Demozzi, S.; Ilardo, M.
File in questo prodotto:
Eventuali allegati, non sono esposti

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/1000169
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact