Starting from the theoretical foundations of indoor and outdoor dance education for an age group (3-7 years) not much considered by artistic projects and dance studies, the paper starts a fi rst mapping of the educational and cultural contexts (forest kindergartens, preschools, primary schools, cultural centres, parks and museums) in which sensoriality and dance shape the growth and the learning processes of the new generations. Through a qualitative survey methodology, we collected questions (focus groups), and we constructed interviews with experts, diviners of new visions and methodological approaches. Within the mapping we explore two case studies that are significant for the transversality and continuity of the operating proposals.
A partire dai fondamenti teorici dell’educazione coreica indoor e outdoor per una fascia di età (3-7 anni) poco frequentata dagli interventi artistici e dagli studi di danza, l’articolo avvia una prima mappatura dei contesti educativi e culturali (asili nel bosco, scuole dell’infanzia e primarie, centri culturali, parchi e musei) dove sensorialità e danza trasformano i processi di crescita e di apprendimento delle nuove generazioni. Attraverso una metodologia d’indagine di tipo qualitativo sono state raccolte domande (focus group), costruite e realizzate interviste con persone esperte, rabdomanti di nuove visioni e approcci metodologici. All’interno di una prima mappatura sono approfonditi due casi studio significativi per la trasversalità e la continuità delle proposte operative.
Fabris, R.M., Lazzaretti, A. (2024). Sensorialità e danza: un primo inventario estetico-pedagogico. DANZA E RICERCA, 17, 181-200 [10.6092/issn.2036-1599/20945].
Sensorialità e danza: un primo inventario estetico-pedagogico
Rita Maria Fabris
Co-primo
;
2024
Abstract
Starting from the theoretical foundations of indoor and outdoor dance education for an age group (3-7 years) not much considered by artistic projects and dance studies, the paper starts a fi rst mapping of the educational and cultural contexts (forest kindergartens, preschools, primary schools, cultural centres, parks and museums) in which sensoriality and dance shape the growth and the learning processes of the new generations. Through a qualitative survey methodology, we collected questions (focus groups), and we constructed interviews with experts, diviners of new visions and methodological approaches. Within the mapping we explore two case studies that are significant for the transversality and continuity of the operating proposals.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
FABRIS-LAZZARETTI.pdf
accesso aperto
Tipo:
Versione (PDF) editoriale
Licenza:
Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale (CCBYNC)
Dimensione
617.49 kB
Formato
Adobe PDF
|
617.49 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.