The regulation of local public transport by land and sea has been, in the last three decades, subjected to a significant reform process in our country, aimed at a greater opening of the market on the basis of competitive logic. In this context, the role of the Independent Administrative Authorities comes into play, which the Italian legislator has established also in order to promote proper implementation of the rules of competition. In the sector covered by this analysis, the Italian Competition Authority, the National Anti-Corruption Authority and the Transport Regulatory Authority, in fact, carry out tasks that are sometimes almost inextricably intertwined, to the point that one must ask whether, for the purposes of greater cohesion and clarity of the system of regulations that they contribute to create, it would not be more appropriate to draw better defined perimeters of action.
Nel nostro Paese, la disciplina del trasporto pubblico locale terrestre e marittimo è stata oggetto, nelle ultime tre decadi, di un rilevante processo di riforma, finalizzato ad una maggiore apertura del mercato sulla base di logiche concorrenziali. In tale contesto si inserisce il ruolo delle Autorità Amministrative Indipendenti, che il legislatore italiano ha istituito anche al fine di favorire un’adeguata attuazione delle regole della concorrenza. L’Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato (AGCM), l’Autorità Nazionale Anticorruzione (ANAC) e l’Autorità di Regolazione dei Trasporti (ART), nel settore oggetto della presente analisi, infatti, svolgono compiti che talora si intrecciano in modo quasi inestricabile, al punto da doversi domandare se, ai fini di una maggior coesione e chiarezza del sistema di norme che contribuiscono a creare, non sia più opportuno tracciare perimetri di azione maggiormente definiti.
Musi, M., ILLICA MAGRINI, E. (2024). Ruoli e compiti delle Autorità Amministrative Indipendenti nel settore dei servizi di trasporto pubblico locale terrestre e marittimo: criticità e prospettive. RIVISTA DI DIRITTO DELL'ECONOMIA, DEI TRASPORTI E DELL'AMBIENTE, XXII, 747-796.
Ruoli e compiti delle Autorità Amministrative Indipendenti nel settore dei servizi di trasporto pubblico locale terrestre e marittimo: criticità e prospettive
Massimiliano Musi;Elena Illica Magrini
2024
Abstract
The regulation of local public transport by land and sea has been, in the last three decades, subjected to a significant reform process in our country, aimed at a greater opening of the market on the basis of competitive logic. In this context, the role of the Independent Administrative Authorities comes into play, which the Italian legislator has established also in order to promote proper implementation of the rules of competition. In the sector covered by this analysis, the Italian Competition Authority, the National Anti-Corruption Authority and the Transport Regulatory Authority, in fact, carry out tasks that are sometimes almost inextricably intertwined, to the point that one must ask whether, for the purposes of greater cohesion and clarity of the system of regulations that they contribute to create, it would not be more appropriate to draw better defined perimeters of action.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Ruoli e compiti delle Autorità Amministrative Indipendenti nel settore dei servizi di trasporto pubblico locale terrestre e marittimo....pdf
accesso aperto
Tipo:
Versione (PDF) editoriale / Version Of Record
Licenza:
Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate (CCBYNCND)
Dimensione
620.33 kB
Formato
Adobe PDF
|
620.33 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


