Starting from the dance studies related to the processes of representation of the dancing body and to cultural memory - which re-elaborate the historiographical imagination, with the aim of overcoming the myth of the living tradition of the Danish choreographic repertoire - the article contextualizes and analyzes the creation of the romantic ballet Valdemar by August Bournonville (Copenhagen 1835) in the historical-cultural climate of the Danish Golden Age. The purpose will be to test whether a stratified representation such as ballet is able to bring together ideas, feelings, behaviours, projects and hopes, in keeping with the elaboration of European historical Romanticism.
A partire dagli studi di danza relativi ai processi di rappresentazione del corpo danzante e alla memoria culturale - che rielaborano l’immaginazione storiografica, con l’intento di superare il mito della tradizione vivente del repertorio coreografico danese - l’articolo contestualizza e analizza la creazione del balletto romantico Valdemar di August Bournonville (Copenaghen 1835) nella temperie storico-culturale dell’Età d’oro danese. Lo scopo sarà di verificare se una rappresentazione stratificata come il balletto risulta in grado di far convergere idee, sentimenti, comportamenti, progetti e speranze, aderendo all’elaborazione del romanticismo storico europeo.
Fabris, R.M. (2020). Romanticismi dimenticati: il balletto storico Valdemar di August Bournonville al Teatro Reale di Copenaghen (1835). ROMANTICISMI, LA RIVISTA DEL C.R.I.E.R., 5, 109-131 [10.13136/2465-2393/1053].
Romanticismi dimenticati: il balletto storico Valdemar di August Bournonville al Teatro Reale di Copenaghen (1835)
rita maria fabris
Primo
2020
Abstract
Starting from the dance studies related to the processes of representation of the dancing body and to cultural memory - which re-elaborate the historiographical imagination, with the aim of overcoming the myth of the living tradition of the Danish choreographic repertoire - the article contextualizes and analyzes the creation of the romantic ballet Valdemar by August Bournonville (Copenhagen 1835) in the historical-cultural climate of the Danish Golden Age. The purpose will be to test whether a stratified representation such as ballet is able to bring together ideas, feelings, behaviours, projects and hopes, in keeping with the elaboration of European historical Romanticism.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.