The article researches the political, cultural and perceptive conjuncture in which Il Corsaro by Giovanni Galzerani was produced, realised and received. It is a ‘ballo grande’ first performed at La Scala in Milan in 1826 and then staged in the better-known version by Joseph Mazilier (Paris, 1856), with an amplification of the spectacular effects of the seafaring adventures that responded to the public’s desire to identify with the characters. The focus on the media dimension that unites local, national and European instances starting from the success of Lord Byron’s verse poem of the same name (1814) seeks to verify if and how romantic dance was used to project images of national identities, starting from textual and visual documents found in local archives and for the first time put into dialogue.
L’articolo ha come oggetto di ricerca la congiuntura politica, culturale e per cettiva nella quale si produce, realizza e riceve Il Corsaro di Giovanni Galzerani, ballo grande rappresentato per la prima volta al Teatro alla Scala di Milano nel 1826 e poi messo in scena nella versione più nota di Joseph Mazilier (Parigi, 1856), con una amplificazione degli effetti spettacolari delle avventure marinaresche che rispondono ai desideri di identificazione del pubblico nei personaggi. L’attenzione alla dimensione mediatica che unisce istanze locali, nazionali ed europee a partire dal successo dell’omonimo poema in versi di Lord Byron (1814) cerca di verificare se e come la danza romantica sia stata usata anche per proiettare immagini di identità nazionali, a partire da documenti testuali e visivi rintracciati negli archivi locali e per la prima volta messi in dialogo.
Fabris, R.M. (2022). Il Corsaro di Giovanni Galzerani: danza, medialità e storiografia del Risorgimento. ROMANTICISMI, LA RIVISTA DEL C.R.I.E.R., 7, 257-282 [10.13136/2465-2393/1502].
Il Corsaro di Giovanni Galzerani: danza, medialità e storiografia del Risorgimento
Rita Maria Fabris
Primo
2022
Abstract
The article researches the political, cultural and perceptive conjuncture in which Il Corsaro by Giovanni Galzerani was produced, realised and received. It is a ‘ballo grande’ first performed at La Scala in Milan in 1826 and then staged in the better-known version by Joseph Mazilier (Paris, 1856), with an amplification of the spectacular effects of the seafaring adventures that responded to the public’s desire to identify with the characters. The focus on the media dimension that unites local, national and European instances starting from the success of Lord Byron’s verse poem of the same name (1814) seeks to verify if and how romantic dance was used to project images of national identities, starting from textual and visual documents found in local archives and for the first time put into dialogue.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.