Citizenship education is increasingly framed in terms of promoting citizenship skills. While this concept is widespread, its use is often heterogeneous, leading to terminological confusion. This complexity makes it difficult to translate citizenship competences into educational practice. The dissemination of reference frameworks – both in grey and scientific literature – helps to identify operational definitions that can overcome these challenges. This paper presents a brief review of the reference frameworks that significantly shape the current debate on citizenship competences. The frameworks are analyzed by comparing their theoretical assumptions, aims, fields of application, and the tools that support their adoption. The analysis reveals that certain frameworks are more suitable for implementation in European educational contexts. In particular, the Council of Europe's Reference Framework of Competences for Democratic Culture offers a pedagogically grounded conception of competence that can be applied from policy levels to educational practices, thereby promoting education for active and democratic citizenship in Europe.
L’educazione alla cittadinanza è espressa sempre più nei termini di promozione delle competenze di cittadinanza. A fronte della diffusione di questo concetto, se ne riscontra un utilizzo eterogeneo che spesso si riflette in una confusione terminologica. Questo rende più complessa la traduzione delle competenze di cittadinanza in pratiche di promozione della cittadinanza nei contesti educativi. La diffusione di quadri di riferimento – in letteratura grigia e scientifica – agevola l’individuazione di definizioni operative utili per superare queste problematiche. Nel presente contributo viene presentata una breve rassegna dei quadri di riferimento che, nell’attuale dibattito sulle competenze di cittadinanza, contribuiscono in misura maggiore alla definizione e alla diffusione delle stesse. In particolare, si prendono in esame i framework attraverso la comparazione dei loro assunti teorici, delle loro finalità, dei loro ambiti di applicazione e degli strumenti che ne supportano l’adozione. Dall’analisi emerge come alcuni quadri di riferimento possano essere considerati più adatti all’implementazione nei contesti educativi europei. In particolare, il Reference Framework of Competences for Democratic Culture del Consiglio d’Europa propone una concezione di competenza pedagogicamente fondata che può essere adottata dal livello delle politiche a quello delle pratiche educative al fine di promuovere l’educazione alla cittadinanza attiva e democratica nello spazio europeo.
Brescianini, F. (2024). Dall’educazione alla cittadinanza alle competenze di cittadinanza : l’evoluzione del dibattito attraverso l’analisi dei principali quadri di riferimento. I PROBLEMI DELLA PEDAGOGIA, 70(1 gennaio-giugno), 15-26 [10.14668/PdP_70102].
Dall’educazione alla cittadinanza alle competenze di cittadinanza : l’evoluzione del dibattito attraverso l’analisi dei principali quadri di riferimento
Brescianini, Flavio
2024
Abstract
Citizenship education is increasingly framed in terms of promoting citizenship skills. While this concept is widespread, its use is often heterogeneous, leading to terminological confusion. This complexity makes it difficult to translate citizenship competences into educational practice. The dissemination of reference frameworks – both in grey and scientific literature – helps to identify operational definitions that can overcome these challenges. This paper presents a brief review of the reference frameworks that significantly shape the current debate on citizenship competences. The frameworks are analyzed by comparing their theoretical assumptions, aims, fields of application, and the tools that support their adoption. The analysis reveals that certain frameworks are more suitable for implementation in European educational contexts. In particular, the Council of Europe's Reference Framework of Competences for Democratic Culture offers a pedagogically grounded conception of competence that can be applied from policy levels to educational practices, thereby promoting education for active and democratic citizenship in Europe.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Brescianini - 2024 - Dall_educazione alla cittadinanza alle competenze di cittadinanza.pdf
accesso riservato
Tipo:
Versione (PDF) editoriale
Licenza:
Licenza per accesso riservato
Dimensione
260.25 kB
Formato
Adobe PDF
|
260.25 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.