Dance foundation myths always involve a description of otherness upsetting a pre-established order. They are inseparably connected to the religious and devotional sphere associated with forms of illness for which a cure was sought. Those affected by so-called choreomania – literally, dancing maniacs – should also be included within this narrative framework. These travellers, foreigners, and pilgrims feature in late medieval chronicles and are linked to forms of pestilence. The concept of choreomania, however, did not exist in the Middle Ages and like St Vitus dance was a category constructed by intellectuals in the early modern period. This article historicises and deconstructs such categories, which scholars researching the topic since the mid-nineteenth century have used to project anachronistic interpretations onto medieval sources.

I miti di fondazione della danza prevedono sempre la descrizione di un’alterità che interviene a sconvolgere un ordine precostituito e presentano legami imprescindibili con la sfera religiosa e devozionale associata a forme di malessere per cui si cerca una cura. In questo schema narrativo vanno inseriti anche i cosiddetti coreomaniaci – i pazzi per la danza. Queste figure di viaggiatori, stranieri, pellegrini, popolano le cronache bassomedievali presentando legami con forme di pestilenza. Il concetto di coreomania, però, nel Medioevo non esiste: come il ballo di san Vito, essa è una categoria costruita dagli intellettuali della prima Età moderna. In questo contributo vengono storicizzate e de-reificate queste categorie di cui si sono serviti e in parte ancora si servono gli studiosi che si sono accostati a queste tematiche già a partire dalla metà del XIX secolo proiettando sulle fonti medievali interpretazioni anacronistiche.

Tronca, D. (2024). Coreomania e ballo di san Vito. La dimensione religiosa e l’invenzione moderna delle danze oscure medievali. RIFORMA E MOVIMENTI RELIGIOSI, 16, 21-52.

Coreomania e ballo di san Vito. La dimensione religiosa e l’invenzione moderna delle danze oscure medievali

donatella tronca
2024

Abstract

Dance foundation myths always involve a description of otherness upsetting a pre-established order. They are inseparably connected to the religious and devotional sphere associated with forms of illness for which a cure was sought. Those affected by so-called choreomania – literally, dancing maniacs – should also be included within this narrative framework. These travellers, foreigners, and pilgrims feature in late medieval chronicles and are linked to forms of pestilence. The concept of choreomania, however, did not exist in the Middle Ages and like St Vitus dance was a category constructed by intellectuals in the early modern period. This article historicises and deconstructs such categories, which scholars researching the topic since the mid-nineteenth century have used to project anachronistic interpretations onto medieval sources.
2024
Tronca, D. (2024). Coreomania e ballo di san Vito. La dimensione religiosa e l’invenzione moderna delle danze oscure medievali. RIFORMA E MOVIMENTI RELIGIOSI, 16, 21-52.
Tronca, Donatella
File in questo prodotto:
Eventuali allegati, non sono esposti

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/997554
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact