This article broadly examines how Russia responded to the works by the Italian writer Edmondo De Amicis (1846-19O8) in the late 19th and early 2Oth century. In order to explain the reasons for the success of this Italian writer, the introduction presents some consideratious on the concept of frontier and internal colonization, which are useful insights on the Russiau and Soviet school system of the period. The first part is about the translations De Amicis' works, which achieved a great success especially when the Russian reforms concerning the school system opened up to foreign models in the last decades of the 19th century. The second part deals with the period after the October Revolution and after the Second World War, characterized by a scarce presence of translations, to be connected with the closure of the borders with respect to the European culture, as well as with the changing politics concerning nationalities which implied alternatiug processes of cultural Russification, tolerance of linguistic pluralism and repression resulting in deportations.

Questo articolo esamina a grandi linee la ricezione delle opere dello scrittore italiano Edmondo De Amicis (1846-19O8) in Russia tra fine Ottocento e inizio Novecento. Per spiegare le ragioni del successo di questo scrittore italiano, l'introduzione presenta alcune riflessioni sul concetto di frontiera e di colonizzazioue interna, utili a illustrare le caratteristiche del sistema scolastico russo e sovietico che costituì il contesto di questa ricezione. La prima parte descrive il fenomeno delle traduzioni di De Amicis che ebbe la sua massima fioritura nel momento in cui le riforme russe riguardanti la scuola si aprirono ai modelli stranieri nelle ultime decadi del XIX secolo. Nella seconda parte, che tratta del periodo successivo la Rivoluzione d'ottobre e del secondo dopoguerra, la scarsa presenza di traduzioni è da collegarsi da una parte con la chiusura delle frontiere rispetto alla cultura europea e dall'altra con la mutevole politica rispetto alle nazionalità che implicò processi alterni di russificazione culturale, di tolleranza del pluralismo linguistico e di repressione sfociata nelle deportazioni.

Caroli, D. (2025). Frontiere e circolazione transnazionale di modelli educativi : il caso della ricezione di De Amicis in Russia = Frontiers and transnational circulation of educational models : the case of the reception of Edmondo De Amicis in Russia. Messina : Messina University Press.

Frontiere e circolazione transnazionale di modelli educativi : il caso della ricezione di De Amicis in Russia = Frontiers and transnational circulation of educational models : the case of the reception of Edmondo De Amicis in Russia

Dorena Caroli
2025

Abstract

This article broadly examines how Russia responded to the works by the Italian writer Edmondo De Amicis (1846-19O8) in the late 19th and early 2Oth century. In order to explain the reasons for the success of this Italian writer, the introduction presents some consideratious on the concept of frontier and internal colonization, which are useful insights on the Russiau and Soviet school system of the period. The first part is about the translations De Amicis' works, which achieved a great success especially when the Russian reforms concerning the school system opened up to foreign models in the last decades of the 19th century. The second part deals with the period after the October Revolution and after the Second World War, characterized by a scarce presence of translations, to be connected with the closure of the borders with respect to the European culture, as well as with the changing politics concerning nationalities which implied alternatiug processes of cultural Russification, tolerance of linguistic pluralism and repression resulting in deportations.
2025
Passaggi di Frontiera : la Storia dell'Educazione : confini, identità, esplorazioni
179
191
Caroli, D. (2025). Frontiere e circolazione transnazionale di modelli educativi : il caso della ricezione di De Amicis in Russia = Frontiers and transnational circulation of educational models : the case of the reception of Edmondo De Amicis in Russia. Messina : Messina University Press.
Caroli, Dorena
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Volume+Passaggi+di+frontiera (1).pdf

accesso aperto

Tipo: Versione (PDF) editoriale / Version Of Record
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate (CCBYNCND)
Dimensione 1.56 MB
Formato Adobe PDF
1.56 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/997079
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact