Surrogacy is a particularly debated issue today, despite the fact that in 1983 the first medical program of this practice was banned in Italy with the entry into force of Law 40/2004 concerning the "Rules on medically assisted procreation". The growing interest in the use of surrogacy is dictated by many factors among which there is certainly the desire for parenthood in increasingly fragmented and ductile families in which for various reasons (personal, medical, biological, cultural, etc.) the recourse to this practice is the only possibility to satisfy the desire for procreation and the consequent realization of the archetype (revisited) of the family where having children is a cultural factor necessary to be socially accepted. This desire is opposed to elements of an ethical nature inherent in the medical practice of surrogacy as well as being of an exquisitely religious nature. The examination of the different confessional positions (from the closure of the Catholic Church with the Instruction «Donum vitae» on respect for the nascent human life and the dignity of procreation., the most possible positions of certain Orthodox Churches to an evangelical vision more concerned about the potential exploitation of the surrogate mother-woman than a real violation of a theological principle) of the relevant laws of the Member States and of the instances - even if not univocal - emerging from civil society give back the features of a tangled tangle of which, if possible, appears still far from being found.
La maternità surrogata è oggi una questione particolarmente dibattuta, nonostante risalga al 1983 il primo programma in campo medico di questa pratica e in Italia sia stata vietata con l’entrata in vigore della legge 40/2004 riguardante le “Norme in materia di procreazione medicalmente assistita”. Il sempre più crescente interesse al ricorso alla maternità surrogata è dettato da molteplici fattori tra i quali vi rientra certamente il desiderio di genitorialità in famiglie sempre più parcellizzate e duttili nelle quali per diversi motivi (anagrafici, medici, biologici, culturali ecc.) il ricorso a questa pratica risulta essere l’unica possibilità per potere soddisfare il desiderio della procreazione e della conseguente realizzazione dell’archetipo (rivisitato) della famiglia dove l’avere figli costituisce un fattore culturale necessario per essere socialmente accettati. A questo desiderio si contrappongono elementi di carattere etico connaturati alla pratica medica stessa della maternità surrogata oltre che di carattere squisitamente religioso. L’esame delle diverse posizioni confessionali (dalla chiusura della Chiesa cattolica con l’Istruzione «Donum vitae» su il rispetto della vita umana nascente e la dignità della procreazione., alle posizioni più possibilistiche di talune Chiese ortodosse fino ad una visione evangelica più preoccupata per il potenziale sfruttamento della donna-madre surrogata che di una reale violazione di un principio teologico) delle legislazioni degli Stati in materia e delle istanze – seppur non univoche – che emergono dalla società civile restituiscono i lineamenti di un’ingarbugliata matassa il cui bandolo, ammesso che sia possibile, appare ancora molto lontano dall’essere trovato.
Botti Federica (2024). La maternità surrogata: reato, peccato o libertà?. Pisa : UPI - University Press Italiane.
La maternità surrogata: reato, peccato o libertà?
Botti Federica
2024
Abstract
Surrogacy is a particularly debated issue today, despite the fact that in 1983 the first medical program of this practice was banned in Italy with the entry into force of Law 40/2004 concerning the "Rules on medically assisted procreation". The growing interest in the use of surrogacy is dictated by many factors among which there is certainly the desire for parenthood in increasingly fragmented and ductile families in which for various reasons (personal, medical, biological, cultural, etc.) the recourse to this practice is the only possibility to satisfy the desire for procreation and the consequent realization of the archetype (revisited) of the family where having children is a cultural factor necessary to be socially accepted. This desire is opposed to elements of an ethical nature inherent in the medical practice of surrogacy as well as being of an exquisitely religious nature. The examination of the different confessional positions (from the closure of the Catholic Church with the Instruction «Donum vitae» on respect for the nascent human life and the dignity of procreation., the most possible positions of certain Orthodox Churches to an evangelical vision more concerned about the potential exploitation of the surrogate mother-woman than a real violation of a theological principle) of the relevant laws of the Member States and of the instances - even if not univocal - emerging from civil society give back the features of a tangled tangle of which, if possible, appears still far from being found.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.