The paper presents data from a qualitative research aimed at gaining insight into the views of a sample of 43 parents with children attending 0-6 educational services in the Municipality of Livorno. The research aim is to stimulate reflections with educators on educational alliance practices. Data regarding representations of ideal parenting and difficulties expressed by parents are presented in this paper. The abductive thematic analysis of the data, collected in 7 focus groups, highlights profiles of intensive, reflective-interrogative, normativetransmissive parenting, and shows difficulties related to perceived ineffectiveness and lack of time/energy, as well as problems related to the presence of other educational figures. The findings prompt reflections on the importance of implementing actions to support parenting reflexivity, with particular attention to the issue of intensive parenting and the educational risk factors involved.
Il contributo presenta i dati di una ricerca qualitativa finalizzata a conoscere il punto di vista di un campione di 43 genitori con figli frequentanti i servizi educativi 0-6 del Comune di Livorno. La ricerca ha l’obiettivo trasversale di stimolare la riflessione sulle pratiche di alleanza educativa. Vengono qui presentati, in particolare, i dati riguardanti le rappresentazioni di genitorialità ideale e le difficoltà espresse dai genitori. L’analisi tematica abduttiva dei dati, raccolti in 7 focus group, mette in evidenza profili di genitorialità intensiva, riflessivo-interrogante, normativo-trasmissiva e difficoltà relative alla percezione di inefficacia, alla mancanza di tempo/ energie, nonché problematiche legate alla presenza di altri soggetti educanti. Gli esiti spingono a riflettere sull’importanza di implementare azioni di sostegno alla genitorialità per supportarne la riflessività, con particolare attenzione al tema dello stile genitoriale intensivo e ai fattori di rischio educativo che essa comporta.
Gigli Alessandra, Chieregato Nicoletta, Borelli Chiara (2024). Rappresentazioni di genitorialità ideale e difficoltà : alcune suggestioni dagli esiti della ricerca “La parola ai genitori” condotta nei servizi 0-6 del Comune di Livorno. PEDAGOGIA PIÙ DIDATTICA, 10(2), 47-62 [10.14605/PD1022404].
Rappresentazioni di genitorialità ideale e difficoltà : alcune suggestioni dagli esiti della ricerca “La parola ai genitori” condotta nei servizi 0-6 del Comune di Livorno
Gigli Alessandra;Chieregato Nicoletta;Borelli Chiara
2024
Abstract
The paper presents data from a qualitative research aimed at gaining insight into the views of a sample of 43 parents with children attending 0-6 educational services in the Municipality of Livorno. The research aim is to stimulate reflections with educators on educational alliance practices. Data regarding representations of ideal parenting and difficulties expressed by parents are presented in this paper. The abductive thematic analysis of the data, collected in 7 focus groups, highlights profiles of intensive, reflective-interrogative, normativetransmissive parenting, and shows difficulties related to perceived ineffectiveness and lack of time/energy, as well as problems related to the presence of other educational figures. The findings prompt reflections on the importance of implementing actions to support parenting reflexivity, with particular attention to the issue of intensive parenting and the educational risk factors involved.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
04-Gigli_Pedagogiapiudidattica-2-2024 (2).pdf
accesso aperto
Tipo:
Versione (PDF) editoriale
Licenza:
Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate (CCBYNCND)
Dimensione
141.08 kB
Formato
Adobe PDF
|
141.08 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.