At the dawn of the new millennium, the scene of the independent periodical press has seen the affirmation of a hybrid genre of magazine in which fashion and art coexist through photographic content. These are the so-called niche fashion magazines, the direct filiation of editorial policies aimed at generating interface mechanisms, cross-fertilisation and metamorphosis between the two fi elds, capable of blurring the demarcation lines between the cultural industry and artistic research. In this vein, publications such as "Visionaire" or "Purple" attracted the migratory fl ow of contemporary photographers and artists who, in the spirit of a postmodern cultural nomadism, readily put their operational practices at the service of fashion journalism. By going back to the roots of this tension in the cultural climate of the 1980s, the article aims to highlight the auroral phases of the dynamics of the “merchandising of culture” and the “culturalising of merchandise” that favoured the flowering of this editorial niche, anticipated by seminal and decidedly unconventional realities such as "View/Vue" or "Six" magazines.

All’alba del nuovo millennio si assiste all’affermazione, nella stampa periodica indipendente, di un genere ibrido di rivista, sulle cui pagine la moda e l’arte convivono attraverso i contenuti fotografici. Si tratta dei cosiddetti niche fashion magazines, diretta filiazione di politiche editoriali tese a innescare meccanismi di interfaccia, fecondazione incrociata e metamorfosi tra i due campi, in grado di sfumare la demarcazione tra l’industria culturale e la ricerca artistica. In questa direzione, testate come "Visionaire" o "Purple" hanno attratto i flussi migratori di esponenti della scena fotografico-artistica coeva assai propensi, in linea con un nomadismo culturale di matrice postmoderna, a mettere al servizio del giornalismo di moda la propria prassi operativa. Andando alle radici di tale tensione al movimento che trova radicamento nella temperie culturale degli anni Ottanta, l’articolo mira a porre in risalto le fasi aurorali delle dinamiche di mercificazione della cultura e culturalizzazione della merce che hanno favorito la fioritura di questa nicchia editoriale, anticipata da realtà seminali come "View/Vue" o "Six" magazine.

Chiara Pompa (2024). Niche fashion magazine as artwork. Alle origini postmoderne di un ‘campo indefinito di molte esplorazioni’ fotografiche. ELEPHANT & CASTLE, 32(1), 134-149 [10.62336/unibg.eac.32.509].

Niche fashion magazine as artwork. Alle origini postmoderne di un ‘campo indefinito di molte esplorazioni’ fotografiche

Chiara Pompa
2024

Abstract

At the dawn of the new millennium, the scene of the independent periodical press has seen the affirmation of a hybrid genre of magazine in which fashion and art coexist through photographic content. These are the so-called niche fashion magazines, the direct filiation of editorial policies aimed at generating interface mechanisms, cross-fertilisation and metamorphosis between the two fi elds, capable of blurring the demarcation lines between the cultural industry and artistic research. In this vein, publications such as "Visionaire" or "Purple" attracted the migratory fl ow of contemporary photographers and artists who, in the spirit of a postmodern cultural nomadism, readily put their operational practices at the service of fashion journalism. By going back to the roots of this tension in the cultural climate of the 1980s, the article aims to highlight the auroral phases of the dynamics of the “merchandising of culture” and the “culturalising of merchandise” that favoured the flowering of this editorial niche, anticipated by seminal and decidedly unconventional realities such as "View/Vue" or "Six" magazines.
2024
Chiara Pompa (2024). Niche fashion magazine as artwork. Alle origini postmoderne di un ‘campo indefinito di molte esplorazioni’ fotografiche. ELEPHANT & CASTLE, 32(1), 134-149 [10.62336/unibg.eac.32.509].
Chiara Pompa
File in questo prodotto:
Eventuali allegati, non sono esposti

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/982074
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact