Active outdoor play is vital for the healthy development and well-being of children. This study emphasises the importance of a balanced approach that promotes children's independence as competent and fully capable individuals and recognises the crucial role of adults, who support and enhance these abilities. The analysis of two distinct conceptual models shows which factors determine children's approach and adults' beliefs about risky play. These elements can be useful in predicting how teachers and parents will behave in relation to adventurous games that activate competence and autonomy in children.
Il gioco attivo all'aperto è vitale per lo sviluppo sano e il benessere dei bambini. In questo studio si sottolinea l'importanza di un approccio equilibrato, che promuove l'indipendenza dei bambini, considerati soggetti competenti e pienamente in grado di far valere il proprio punto di vista, e riconosce il ruolo cruciale degli adulti, che supportano e valorizzano tali abilità. L’analisi di due distinti modelli concettuali mostra quali siano i fattori che determinano l’approccio dei bambini e le convinzioni degli adulti riguardo al gioco rischioso. Questi elementi possono essere utili per prevedere come docenti e genitori si comporteranno in relazione ai giochi avventurosi che attivano competenza e autonomia nei bambini.
Milena Masseretti, Michela Schenetti (2024). The freedom to experiment: the skills of the child and the guiding role of the adult in active outdoor play = La libertà di sperimentare: le competenze del bambino e il ruolo guida dell’adulto nel gioco attivo all’aperto. Q-TIMES WEBMAGAZINE, 16(3), 105-118 [10.14668/QTimes_16309].
The freedom to experiment: the skills of the child and the guiding role of the adult in active outdoor play = La libertà di sperimentare: le competenze del bambino e il ruolo guida dell’adulto nel gioco attivo all’aperto
Milena Masseretti;Michela Schenetti
2024
Abstract
Active outdoor play is vital for the healthy development and well-being of children. This study emphasises the importance of a balanced approach that promotes children's independence as competent and fully capable individuals and recognises the crucial role of adults, who support and enhance these abilities. The analysis of two distinct conceptual models shows which factors determine children's approach and adults' beliefs about risky play. These elements can be useful in predicting how teachers and parents will behave in relation to adventurous games that activate competence and autonomy in children.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
masseretti_schenetti_qtimes-jetss_lug24_1.pdf
accesso aperto
Tipo:
Versione (PDF) editoriale
Licenza:
Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate (CCBYNCND)
Dimensione
513.86 kB
Formato
Adobe PDF
|
513.86 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.