The aim of the essay is to reconstruct, from a perspective that combines art history and history of institutions, the reorganisation projects of the Quadriennale formulated in the immediate post World War II period within the Direzione generale antichità e belle arti, under the direction of Ranuccio Bianchi Bandinelli, through a number of unpublished documents conserved in the Archivio centrale dello Stato. 0e emphasis is on breaking the continuity with the past regime and democratising cultural institutions, through the proposals of Giorgio Castelfranco, Giulio Carlo Argan and Corrado Maltese.
Elisa Bassetto (2024). La Quadriennale di Roma tra fascismo e Repubblica. Il progetto dell’Ente nazionale arti figurative nelle carte dell’Archivio centrale dello Stato. RICERCHE DI STORIA DELL'ARTE, 2024(2), 88-100 [10.7374/114187].
La Quadriennale di Roma tra fascismo e Repubblica. Il progetto dell’Ente nazionale arti figurative nelle carte dell’Archivio centrale dello Stato
Elisa Bassetto
2024
Abstract
The aim of the essay is to reconstruct, from a perspective that combines art history and history of institutions, the reorganisation projects of the Quadriennale formulated in the immediate post World War II period within the Direzione generale antichità e belle arti, under the direction of Ranuccio Bianchi Bandinelli, through a number of unpublished documents conserved in the Archivio centrale dello Stato. 0e emphasis is on breaking the continuity with the past regime and democratising cultural institutions, through the proposals of Giorgio Castelfranco, Giulio Carlo Argan and Corrado Maltese.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
0392-7202-02460-11.pdf
accesso riservato
Tipo:
Versione (PDF) editoriale
Licenza:
Licenza per accesso riservato
Dimensione
396.4 kB
Formato
Adobe PDF
|
396.4 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.