In this contribution, we contemplate the role that schools, from early childhood onward, can assume within the sphere of gender, emotional, and sexual education. Empirical research in this domain corroborates the beneficial impact of such education, remarkably when grounded in a comprehensive (holistic) model, as articulated by the World Health Organization (2010). This includes observed reductions in unintended pregnancies, sexually transmitted infections, and high-risk sexual behaviours. Nevertheless, our inquiry extends to the capacity of educational institutions, mandated to foster openness to plurality and uphold respect for diversity (as per NationalGuidelines on “Educating for Respect: Gender Equality, Prevention of Gender-Based Violence, and All Forms of Discrimination”), to effectively foster equitable gender relations that counteract discrimination and violence. Put differently, we aim to explore the potential of school-based sexual education in deconstructing gender stereotypes and embracing diverse identities through a nuanced engagement with content, concepts, and experiential learning. To what extent can we challenge conventional paradigms and narratives, thereby sidestepping the perpetuation of exclusionary models that bolster oppressive ideologies? While acknowledging that emotional, sexual, and gender education cannot be confined to the school environment, we aspire to envision a community capable of transcending established norms and critically examining dichotomous representations of gender, sexuality, and emotional bonds. Nonetheless, we remain aware of the obstacles that may impede such endeavours within an intricate and heterogeneous landscape.
Nel presente contributo si vuole riflettere sul ruolo che il sistema integrato di istruzione e educazione, sin dalla prima infanzia, può svolgere nell’ambito dell’educazione di genere, affettiva e sessuale. Le ricerche nel campo confermano come questo tipo di educazione, se improntata a un modello definito ‘olistico’ (OMS, 2010), abbia effetti positivi sulla riduzione delle gravidanze indesiderate, delle infezioni sessualmente trasmissibili e dei comportamenti sessuali a rischio. Quello che ci chiediamo, qui, però, è anche se in un luogo come quello scolastico, che deve promuovere per mandato un’attitudine aperta alle pluralità, nel rispetto delle differenze (Linee Guida Nazionali “Educare al rispetto:per la parità tra i sessi, la prevenzione della violenza di genere e di tutte le forme di discriminazione”), questa educazione possa contribuire efficacemente alla formazione di relazioni paritarie tra i generi, che contrastino discriminazioni e violenza. In altre parole, quanto può l’educazione sessuale a scuola, nel percorso di decostruzione dei principali stereotipi legati alle differenze di genere e di comprensione delle diverse identità, muoversi tra contenuti, nozioni ed esperienze? Quanto e come si può osare “l’inattuale”, per mettere in discussione strutture e narrazioni dominanti, per evitare di reiterare e rinforzare modelli tutt’altro che inclusivi, che sono piuttosto a sostegno di logiche oppressive?Nella consapevolezza che non ‘tutta’ l’educazione affettiva, sessuale e di genere possa essere affidata all’educazione formale, si vuole qui immaginare una comunità capace di “trasgredire” i condizionamenti (hooks, 2020), di mettere in discussione e decostruire le rappresentazioni, spesso dicotomiche, dei generi, della sessualità e delle relazioni affettive. Non senza interrogarci, tuttavia, sugli ostacoli che una tale operazione potrà incontrare all’interno di contesti scolastici complessi e ad alta diversità.
S. Demozzi, E. Bonvini (2024). Il sistema integrato di istruzione e educazione come luogo di decostruzione : le possibilità offerte dall’educazione sessuale olistica (CSE) : School as a site of deconstruction : the possibilities offered by comprehensive sexual education (CSE). CULTURA PEDAGOGICA E SCENARI EDUCATIVI, 2(1), 81-88 [10.7347/spgs-01-2024-11].
Il sistema integrato di istruzione e educazione come luogo di decostruzione : le possibilità offerte dall’educazione sessuale olistica (CSE) : School as a site of deconstruction : the possibilities offered by comprehensive sexual education (CSE)
S. Demozzi
;E. Bonvini
2024
Abstract
In this contribution, we contemplate the role that schools, from early childhood onward, can assume within the sphere of gender, emotional, and sexual education. Empirical research in this domain corroborates the beneficial impact of such education, remarkably when grounded in a comprehensive (holistic) model, as articulated by the World Health Organization (2010). This includes observed reductions in unintended pregnancies, sexually transmitted infections, and high-risk sexual behaviours. Nevertheless, our inquiry extends to the capacity of educational institutions, mandated to foster openness to plurality and uphold respect for diversity (as per NationalGuidelines on “Educating for Respect: Gender Equality, Prevention of Gender-Based Violence, and All Forms of Discrimination”), to effectively foster equitable gender relations that counteract discrimination and violence. Put differently, we aim to explore the potential of school-based sexual education in deconstructing gender stereotypes and embracing diverse identities through a nuanced engagement with content, concepts, and experiential learning. To what extent can we challenge conventional paradigms and narratives, thereby sidestepping the perpetuation of exclusionary models that bolster oppressive ideologies? While acknowledging that emotional, sexual, and gender education cannot be confined to the school environment, we aspire to envision a community capable of transcending established norms and critically examining dichotomous representations of gender, sexuality, and emotional bonds. Nonetheless, we remain aware of the obstacles that may impede such endeavours within an intricate and heterogeneous landscape.File | Dimensione | Formato | |
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