In a comparative reading with the ethnographic data and the nautical tradition before the development of the engine, the historical sources make it possible to recognise and analyse the techniques used by ancient mariners to cope with navigation in extreme heavy weather and sea conditions, including stormy weather. The practical solutions adopted in antiquity were also employed in the medieval and modern ages, and in several cases up to the present day, within a nautical context that has remained substantially similar in its fundamental features, at least until the demise of sailing. Particularly interesting in the context of the investigation is the account of Paul of Tarsus' voyage from Caesarea of Palestine to Rome, during which the famous shipwreck in Malta occurred. The account, contained in "Acts of the Apostles" 27, describes a series of procedures that the sailors put in place to cope with a terrible storm, which set the ship adrift for fourteen days.

In una lettura comparativa col dato etnografico e con la tradizione nautica precedente alla motorizzazione, le fonti storiche consentono di riconoscere e analizzare le tecniche usate dai naviganti antichi per affrontare la navigazione con condizioni meteo-marine estreme, dunque anche con tempo tempestoso. Le soluzioni pratiche adottate nell'antichità furono impiegate anche nell'età medievale e moderna, per giungere in diversi casi fino ai nostri giorni, nell'ambito di un contesto nautico che nei suo tratti fondamentali è rimasto sostanzialmente simile, per lo meno fino al tramonto della vela. Particolarmente interessante nel contesto di indagine risulta il resoconto del viaggio di Paolo di Tarso da Cesarea di Palestina a Roma, nel corso del quale avvenne il celebre naufragio a Malta. Il racconto, contenuti negli Atti degli Apostoli 27, descrive una serie di procedure che i marinai misero in atto per fronteggiare una terribile tempesta, che portò la nave alla deriva per quattordici giorni.

Stefano Medas (2024). Affrontare la tempesta, Navigazione antica e manovre in condizioni meteo-marine estreme. Roma : Quasar.

Affrontare la tempesta, Navigazione antica e manovre in condizioni meteo-marine estreme

Stefano Medas
2024

Abstract

In a comparative reading with the ethnographic data and the nautical tradition before the development of the engine, the historical sources make it possible to recognise and analyse the techniques used by ancient mariners to cope with navigation in extreme heavy weather and sea conditions, including stormy weather. The practical solutions adopted in antiquity were also employed in the medieval and modern ages, and in several cases up to the present day, within a nautical context that has remained substantially similar in its fundamental features, at least until the demise of sailing. Particularly interesting in the context of the investigation is the account of Paul of Tarsus' voyage from Caesarea of Palestine to Rome, during which the famous shipwreck in Malta occurred. The account, contained in "Acts of the Apostles" 27, describes a series of procedures that the sailors put in place to cope with a terrible storm, which set the ship adrift for fourteen days.
2024
Atti della XVII Rassegna di archeologia subacquea, 7-9 Ottobre 2021 Giardini Naxos
185
189
Stefano Medas (2024). Affrontare la tempesta, Navigazione antica e manovre in condizioni meteo-marine estreme. Roma : Quasar.
Stefano Medas
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