The article analyses a small base with relief, preserved in the Graeco-Roman Museum in Alexandria, Egypt: the iconography presents the triad formed by Minerva, Serapis and Heracles and the text of the inscription [IGR I, 5, 1314 = TM 102714] is a dedication of an association (κολλήγιον) to the gods Soteres. In this contribution, the different peculiarities of the iconography and of the inscription are discussed. The article addresses the reasons that may have led to link the three divine figures and inquires the use of the Latin loanword κολλήγιον, with a systematic analysis of the parallel testimonies. Finally, some hypotheses are formulated for the possible origin, and ancient location as well as of the reasons and commissioning of the artefact.
L’articolo analizza una piccola base con rilievo, conservata nel Museo greco-romano di Alessandria d’Egitto, che presenta nell’iconografia la triade formata da Minerva, Serapide ed Eracle e nel testo dell’iscrizione [IGR I, 5, 1314 = TM 102714] la dedica di un collegio alle divinità Soteres. In questo contributo vengono riesaminate le diverse peculiarità dell’iconografia e dell’iscrizione. In particolare ci si sofferma sulle motivazioni che possono aver portato al collegamento delle tre figure divine e sulle possibili ragioni dell’uso del prestito dal latino κολλήγιον, con analisi sistematica delle testimonianze parallele. Si formulano infine alcune ipotesi di interpretazione della possibile origine, committenza e collocazione antica del manufatto.
carla salvaterra (2024). Un rilievo da Alessandria con dedica a tre divinità da parte di un collegio. EPIGRAPHICA, 86, 329-354 [10.48255/0013-9572.EPIGR.86.2024.23].
Un rilievo da Alessandria con dedica a tre divinità da parte di un collegio
carla salvaterra
2024
Abstract
The article analyses a small base with relief, preserved in the Graeco-Roman Museum in Alexandria, Egypt: the iconography presents the triad formed by Minerva, Serapis and Heracles and the text of the inscription [IGR I, 5, 1314 = TM 102714] is a dedication of an association (κολλήγιον) to the gods Soteres. In this contribution, the different peculiarities of the iconography and of the inscription are discussed. The article addresses the reasons that may have led to link the three divine figures and inquires the use of the Latin loanword κολλήγιον, with a systematic analysis of the parallel testimonies. Finally, some hypotheses are formulated for the possible origin, and ancient location as well as of the reasons and commissioning of the artefact.File | Dimensione | Formato | |
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