Our Code of Cultural Heritage and Landscape, which came into force in 2004, on the one hand sanctions the prohibition of the "permanent exit" of movable cultural property from Italian territory and on the other limits its export from the territory of the European Union. Starting from the current regulation, the contribution aims to show how it has ancient roots and the ban on unlicensed export dates back to the Modern Age, when the majority of Italian states introduced it as an instrument for the protection of cultural property with the declared aim of preserving the luster and decorum of cities.

Il nostro Codice dei beni culturali e del paesaggio, entrato in vigore nel 2004, da un lato, sancisce il divieto di «uscita definitiva» dei beni culturali mobili dal territorio italiano e dall’altro ne limita l’esportazione dal territorio dell’Unione Europea. Muovendo dalla disciplina attuale, il contributo intende dimostrare come la stessa abbia radici antiche ed il divieto di esportazione senza licenza risalga all’Età Moderna, quando la maggioranza degli stati italiani lo introdussero quale strumento di tutela dei beni culturali con il dichiarato scopo di conservare il lustro e il decoro delle città.

Alessia Legnani Annichini (2024). La "prohibitione sopra l'estrattione" come primo strumento di tutela dei beni culturali nella penisola italiana. ARCHIVIO GIURIDICO FILIPPO SERAFINI, 156(1), 21-41.

La "prohibitione sopra l'estrattione" come primo strumento di tutela dei beni culturali nella penisola italiana

Alessia Legnani Annichini
2024

Abstract

Our Code of Cultural Heritage and Landscape, which came into force in 2004, on the one hand sanctions the prohibition of the "permanent exit" of movable cultural property from Italian territory and on the other limits its export from the territory of the European Union. Starting from the current regulation, the contribution aims to show how it has ancient roots and the ban on unlicensed export dates back to the Modern Age, when the majority of Italian states introduced it as an instrument for the protection of cultural property with the declared aim of preserving the luster and decorum of cities.
2024
Alessia Legnani Annichini (2024). La "prohibitione sopra l'estrattione" come primo strumento di tutela dei beni culturali nella penisola italiana. ARCHIVIO GIURIDICO FILIPPO SERAFINI, 156(1), 21-41.
Alessia Legnani Annichini
File in questo prodotto:
Eventuali allegati, non sono esposti

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/973086
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact