Pedagogical Planners (PP) are digital environments specifically developed with the aim of accompanying teachers in making visible and methodologically grounded, the process of designing and implementing teaching-learning experiences. In more recent times, the integration of generative AI algorithms within PP, such as AI Lesson Planners, opens new educational challenges and unprecedented perspectives for educational research and practice. The question that remains open is, what is the emerging School idea and what teacher idea is implicated in the development of these generative AI ecosystems?
I Pedagogical Planner (PP) sono ambienti digitali sviluppati ad hoc con l’obiettivo di accompagnare i docenti nel rendere visibile (e metodologicamente fondato), il processo di ideazione e implementazione di esperienze d’insegnamento-apprendimento. L’adozione di tali ambienti, nel contesto scolastico, è stata inizialmente limitata dalla mancanza di applicazioni specifiche, dalla bassa diffusione di questi sistemi nelle scuole e da alcuni limiti legati alla ‘staticità’ delle proposte didattiche generate da questi tools. Tuttavia, in tempi più recenti, l’integrazione di algoritmi di Intelligenza Artificiale generativa all’interno di PP, come gli AI Lesson Planner, apre a nuove sfide didattiche e a inedite prospettive di ricerca educativa. Così come a quesiti sul reale ruolo dell’insegnante al suo interno.
Ellerani P., F.L. (2024). The Contribution of Generative AI Ecosystems in Micro-Instructional Design: Opportunities and Limitations = Il contributo degli ecosistemi di AI generativa nella micro-progettazione didattica: Opportunità e limiti. FORMAZIONE & INSEGNAMENTO, 22(1), 117-124 [10.7346/-fei-XXII-01-24_13].
The Contribution of Generative AI Ecosystems in Micro-Instructional Design: Opportunities and Limitations = Il contributo degli ecosistemi di AI generativa nella micro-progettazione didattica: Opportunità e limiti
Ellerani P.
;Ferrari L.
2024
Abstract
Pedagogical Planners (PP) are digital environments specifically developed with the aim of accompanying teachers in making visible and methodologically grounded, the process of designing and implementing teaching-learning experiences. In more recent times, the integration of generative AI algorithms within PP, such as AI Lesson Planners, opens new educational challenges and unprecedented perspectives for educational research and practice. The question that remains open is, what is the emerging School idea and what teacher idea is implicated in the development of these generative AI ecosystems?File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
FI_2024_22_01_117-124_ELLERANI-FERRARI.pdf
accesso aperto
Descrizione: Articolo
Tipo:
Versione (PDF) editoriale
Licenza:
Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione (CCBY)
Dimensione
5.46 MB
Formato
Adobe PDF
|
5.46 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.