The article describes the methods used in the critical edition of the 'Argumenta' of Seneca’s 'Tragedies' composed by Pietro da Moglio, a professor and exegete of the late 14th century in Bologna and Padua. These summaries were transcribed into the manuscripts not only based on an antigraph but, in many cases, under a professor’s dictation or by mnemonics. In the tradition of these texts, there are very few monogenetic errors, a greater number of adiaphore variants, and many polygenetic graphic-phonetic dissimilarities. So, at first, an attempt was made to apply Gianfranco Contini’s trans-Lachmannian diffraction theory; but the 'stemmata codicum' obtained were multiple, and characterized by ‘constellations’ of manuscripts rather than hierarchically structured families. Rejecting, therefore, any Lachmann-inspired logic, the 'restitutio textus' was based on Bédier’s method, particularly suited to the Argumenta tradition, which followed procedures typical of 'reportationes'. So, to edit a text, it’s always useful to evaluate all methods that seem appropriate, considering them with a conciliatory perspective, in order to find or create the most appropriate philological approach.

L’articolo descrive i metodi seguiti per l’edizione critica degli 'Argumenta' delle 'Tragoediae' di Seneca composti da Pietro da Moglio, professore ed esegeta di fine Trecento a Bologna e Padova. Tali riassunti vennero trascritti nei codici non solo sulla base di un antigrafo, ma, in molte occasioni, sotto dettatura di un 'magister' o per via mnemonica. Poiché nella tradizione di questi testi sono presenti pochissimi errori monogenetici, un maggior numero di varianti adiafore e molte difformità grafico-fonetiche poligenetiche, in un primo momento è sembrato possibile applicare la teoria trans-lachmanniana della diffrazione di Gianfranco Contini. Ma si sono ottenuti 'stemmata codicum' plurimi, caratterizzati da ‘costellazioni’ di manoscritti e non da famiglie strutturate in modo gerarchico. Abbandonata dunque qualsiasi logica ispirata al Lachmann, per la 'restituito textus' si è seguito il metodo di Bédier, particolarmente adatto alla tradizione degli 'Argumenta', che seguì procedimenti tipici delle 'reportationes'. Per l’edizione di qualsiasi testo, è quindi utile soppesare tutti i metodi ecdotici che sembrino adeguati, valutandoli con ottica conciliativa, al fine di trovare o creare la strada filologica più appropriata.

Sara Fazion (2023). Una tradizione che sfugge al Metodo: il caso degli 'Argumenta' delle 'Tragoediae' di Seneca di Pietro da Moglio. ECDOTICA, 20, 9-36 [10.7385/113181].

Una tradizione che sfugge al Metodo: il caso degli 'Argumenta' delle 'Tragoediae' di Seneca di Pietro da Moglio

Sara Fazion
2023

Abstract

The article describes the methods used in the critical edition of the 'Argumenta' of Seneca’s 'Tragedies' composed by Pietro da Moglio, a professor and exegete of the late 14th century in Bologna and Padua. These summaries were transcribed into the manuscripts not only based on an antigraph but, in many cases, under a professor’s dictation or by mnemonics. In the tradition of these texts, there are very few monogenetic errors, a greater number of adiaphore variants, and many polygenetic graphic-phonetic dissimilarities. So, at first, an attempt was made to apply Gianfranco Contini’s trans-Lachmannian diffraction theory; but the 'stemmata codicum' obtained were multiple, and characterized by ‘constellations’ of manuscripts rather than hierarchically structured families. Rejecting, therefore, any Lachmann-inspired logic, the 'restitutio textus' was based on Bédier’s method, particularly suited to the Argumenta tradition, which followed procedures typical of 'reportationes'. So, to edit a text, it’s always useful to evaluate all methods that seem appropriate, considering them with a conciliatory perspective, in order to find or create the most appropriate philological approach.
2023
Sara Fazion (2023). Una tradizione che sfugge al Metodo: il caso degli 'Argumenta' delle 'Tragoediae' di Seneca di Pietro da Moglio. ECDOTICA, 20, 9-36 [10.7385/113181].
Sara Fazion
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
FAZION_Pietro da Moglio.pdf

accesso aperto

Descrizione: Articolo
Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale (CCBYNC)
Dimensione 1 MB
Formato Adobe PDF
1 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/969994
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact