ENGL The Lamp of Spirits (Mesbāh al-Arvāh) by the Persian poet Shams al-Din Bardasiri (d. c. 1220) is a poem describing the journey of a Sufi mystic, guided by his master (sheykh), through the symbolic Eight Cities of the Soul. Comparable in many respects to Dante's Divine Comedy (d. 1321), the Lamp of Lights is part of a long series of journeys to the afterlife written in verse or prose by numerous Persian and Arabic authors, with distant prototypes in the Middle Persian Arta Viraf and Muhammad's mi'rāj, better known in Europe from 1200 onwards as the Book of the Ladder. But Bardasiri's afterlife is not, like Dante's or Ibn 'Arabi's, projected into the cosmos; rather, it is all within the soul of the mystical wayfarer, and is based on the idea that every searching soul builds its own paradise or hell here and now. Nevertheless, Bardasiri places the unscrupulous powerful, the corrupt religious, and finally the libertines and swindlers of all kinds in the City of the Instigating Soul (to evil), i.e. the 'hell' of the soul, and warns that the highest degrees, namely the City of the Loving Soul, the City of the Poor Soul and the City of the Extinguished Soul, are reserved for mystics alone. And surprisingly, he places the mystics of the religion of Muhammad alongside those of the religions founded by Jesus, Moses and Zarathustra, giving us a rare example of respect for the other great monotheistic faiths and an implicit invitation to dialogue between the 'elect spirits' of each revealed faith.

La "Lampada degli Spiriti" (Mesbāh al-Arvāh) del poeta persiano Shams al-Din Bardasiri (m. 1220 ca.) è un poema che descrive il viaggio del mistico sufi, guidato dal suo maestro (sheykh), attraverso le simboliche Otto Città dell'Anima. Paragonabile per diversi aspetti alla Divina Commedia di Dante (m. 1321), la Lampada delle Luci si inserisce nella lunga serie di viaggi nell'aldilà messi in versi o in prosa da numerosi autori persiani e arabi, che ha i suoi lontani prototipi nel Arta Viraf scritto in mediopersiano e nel mi'rāj di Maometto, meglio noto in Europa a partire dal 1200 come Libro della Scala. Ma l'Aldilà di Bardasiri non è proiettato come quello di Dante o di Ibn 'Arabi nel cosmo, è bensì tutto interno all'anima del mistico viandante e parte dall'idea che già qui e ora ogni anima che ricerca si costruisce il suo paradiso o il suo inferno. Nondimeno Bardasiri colloca nella Città dell'Anima Istigatrice (al male), ossia nell' "inferno" dell'anima, i potenti senza scrupoli, i religiosi corrotti e infine i libertini e truffatori d'ogni specie, avvertendo che i gradi più alti, ovvero la Città dell'Anima Amante, la Città dell'Anima Povera e la Città dell'Anima Estinta, sono riservati ai soli mistici. E sorprendentemente, egli colloca accanto ai mistici della religione di Maometto anche quelli delle religioni fondate da Gesù, Mosé e Zarathustra, fornendoci un raro esempio di rispetto delle altre grandi fedi monoteistiche, e di implicito invito al dialogo tra gli 'spiriti eletti' di ogni fede rivelata

La Lampada degli Spiriti / Carlo Saccone. - STAMPA. - (2024), pp. 111-287.

La Lampada degli Spiriti

Carlo Saccone
2024

Abstract

ENGL The Lamp of Spirits (Mesbāh al-Arvāh) by the Persian poet Shams al-Din Bardasiri (d. c. 1220) is a poem describing the journey of a Sufi mystic, guided by his master (sheykh), through the symbolic Eight Cities of the Soul. Comparable in many respects to Dante's Divine Comedy (d. 1321), the Lamp of Lights is part of a long series of journeys to the afterlife written in verse or prose by numerous Persian and Arabic authors, with distant prototypes in the Middle Persian Arta Viraf and Muhammad's mi'rāj, better known in Europe from 1200 onwards as the Book of the Ladder. But Bardasiri's afterlife is not, like Dante's or Ibn 'Arabi's, projected into the cosmos; rather, it is all within the soul of the mystical wayfarer, and is based on the idea that every searching soul builds its own paradise or hell here and now. Nevertheless, Bardasiri places the unscrupulous powerful, the corrupt religious, and finally the libertines and swindlers of all kinds in the City of the Instigating Soul (to evil), i.e. the 'hell' of the soul, and warns that the highest degrees, namely the City of the Loving Soul, the City of the Poor Soul and the City of the Extinguished Soul, are reserved for mystics alone. And surprisingly, he places the mystics of the religion of Muhammad alongside those of the religions founded by Jesus, Moses and Zarathustra, giving us a rare example of respect for the other great monotheistic faiths and an implicit invitation to dialogue between the 'elect spirits' of each revealed faith.
2024
9798322691587
Shams al-din Bardasiri
Mesbah al-Arvah
La Lampada degli Spiriti / Carlo Saccone. - STAMPA. - (2024), pp. 111-287.
Carlo Saccone
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