The receptivity of the concepts and messages embedded in video games, as well as their use in education, have already been investigated in various social science disciplines. However, the video game medium still suffers from a lack of consideration by historians and struggles to establish itself as a real object of investigation, even though there are many titles dealing with historical themes. In this unguarded margin, stereotypes, historical fallacies and distorted narratives have potential space to proliferate. The paper aims to analyse the legacies and imaginaries of Sid Meier’s Civilization saga, considered one of the most famous history-themed strategy video games in the world.

La ricezione delle concezioni e dei messaggi insiti nei videogiochi nonché il loro impiego nella didattica, hanno già rappresentato un terreno di indagine in diverse discipline delle scienze sociali. Tuttavia, il medium videoludico sconta ancora una scarsa considerazione da parte degli storici e fatica ad accreditarsi come vero e proprio oggetto di indagine, sebbene esistano molti titoli a tema storico. In tale margine non presidiato, stereotipi, falsi storici e narrazioni distorte hanno potenziale spazio per proliferare. Il contributo intende analizzare le eredità e gli immaginari della saga Civilization di Sid Meier, considerato uno dei videogiochi di strategia a tema storico più celebri nel mondo.

Simone Ciambelli, Greta Fedele, Zeno Gaiaschi, Erica Picco, Simone Pisano (2021). La narrazione storica nei videogiochi: il caso di Sid Meier’s Civilization. DIACRONIE. STUDI DI STORIA CONTEMPORANEA, 46, 107-124.

La narrazione storica nei videogiochi: il caso di Sid Meier’s Civilization

Simone Ciambelli
;
Greta Fedele
;
2021

Abstract

The receptivity of the concepts and messages embedded in video games, as well as their use in education, have already been investigated in various social science disciplines. However, the video game medium still suffers from a lack of consideration by historians and struggles to establish itself as a real object of investigation, even though there are many titles dealing with historical themes. In this unguarded margin, stereotypes, historical fallacies and distorted narratives have potential space to proliferate. The paper aims to analyse the legacies and imaginaries of Sid Meier’s Civilization saga, considered one of the most famous history-themed strategy video games in the world.
2021
Simone Ciambelli, Greta Fedele, Zeno Gaiaschi, Erica Picco, Simone Pisano (2021). La narrazione storica nei videogiochi: il caso di Sid Meier’s Civilization. DIACRONIE. STUDI DI STORIA CONTEMPORANEA, 46, 107-124.
Simone Ciambelli; Greta Fedele; Zeno Gaiaschi; Erica Picco; Simone Pisano
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