Eni (Ente nazionale idrocarburi), the state-owned gas and oil company founded by Enrico Mattei in 1953, has used numerous advertising communication strategies to diffuse its activities throughout the national territory. The many instruments that the company has used (roadside billboards, newspapers, in-house magazines, television) also include the documentaries that were shown in Italian cinemas. A close study of the corporate documentaries gives a great deal of information on the development of Italian society, especially during the years of the economic miracle, of which Eni was one of the fundamental factors. The public history that the company tells through the films helps to understand not only the history of the company and industrial advertising but also enriches the history of cinema.
Eni (Ente nazionale idrocarburi), la compagnia statale di gas e petrolio fondata da Enrico Mattei nel 1953, ha utilizzato numerose strategie di comunicazione pubblicitaria per diffondere le sue attività su tutto il territorio nazionale. I numerosi strumenti utilizzati dall'impresa (cartelloni pubblicitari, giornali, riviste interne, televisione) includono anche i documentari che sono stati proiettati nelle sale cinematografiche italiane. Uno studio approfondito dei documentari aziendali fornisce molte informazioni sullo sviluppo della società italiana, in particolare durante gli anni del miracolo economico, di cui l'Eni è stato uno dei fattori fondamentali. Le vicende che la compagnia racconta attraverso i film aiuta a comprendere non solo la storia dell'azienda e della pubblicità industriale, ma arricchisce anche la storia del cinema e del costume.
frescani elio (2019). Società italiana e sviluppo industriale negli audiovisivi dell'archivio Eni. CONTEMPORANEA, XXII(2), 257-268 [10.1409/93531].
Società italiana e sviluppo industriale negli audiovisivi dell'archivio Eni
frescani elio
2019
Abstract
Eni (Ente nazionale idrocarburi), the state-owned gas and oil company founded by Enrico Mattei in 1953, has used numerous advertising communication strategies to diffuse its activities throughout the national territory. The many instruments that the company has used (roadside billboards, newspapers, in-house magazines, television) also include the documentaries that were shown in Italian cinemas. A close study of the corporate documentaries gives a great deal of information on the development of Italian society, especially during the years of the economic miracle, of which Eni was one of the fundamental factors. The public history that the company tells through the films helps to understand not only the history of the company and industrial advertising but also enriches the history of cinema.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.