With reference to visual culture studies, this contribution presents a workshop about a verbal-visual approach to images carried out in the context of the initial training of Primary School teachers of the University of Bologna. The participants involved were 89 students, who took part in the activities of image making and ekphrasis during the academic year of 2022-2023. The goal was to investigate their methods to turn a visual text into a verbal text.
In riferimento agli studi di cultura visuale, il contributo presenta un percorso laboratoriale dedicato a un approccio verbo-visivo alle immagini che si colloca nel contesto della formazione iniziale degli insegnanti della scuola primaria dell’Università di Bologna. Sono stati coinvolti 89 studentesse e studenti che nell’anno accademico 2022-2023 hanno sperimentato una duplice attività di image making e di ekphrasis con l’obiettivo di indagare le modalità utilizzate per tradurre un testo visivo in testo verbale.
Anita Macauda, Veronica Russo, Maria Chiara Sghinolfi (2023). Scrivere le immagini : un approccio verbo-visivo nella formazione degli insegnanti = Writing images : a verbal-visual approach in teachers training practice. Alghero : PUBLICA.
Scrivere le immagini : un approccio verbo-visivo nella formazione degli insegnanti = Writing images : a verbal-visual approach in teachers training practice
Anita Macauda;Veronica Russo;Maria Chiara Sghinolfi
2023
Abstract
With reference to visual culture studies, this contribution presents a workshop about a verbal-visual approach to images carried out in the context of the initial training of Primary School teachers of the University of Bologna. The participants involved were 89 students, who took part in the activities of image making and ekphrasis during the academic year of 2022-2023. The goal was to investigate their methods to turn a visual text into a verbal text.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
IMG2023-Proceedings Macauda, Russo, Sghinolfi.pdf
accesso aperto
Tipo:
Versione (PDF) editoriale
Licenza:
Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione (CCBY)
Dimensione
631.52 kB
Formato
Adobe PDF
|
631.52 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.