With reference to visual culture studies, this contribution presents a workshop about a verbal-visual approach to images carried out in the context of the initial training of Primary School teachers of the University of Bologna. The participants involved were 89 students, who took part in the activities of image making and ekphrasis during the academic year of 2022-2023. The goal was to investigate their methods to turn a visual text into a verbal text.

In riferimento agli studi di cultura visuale, il contributo presenta un percorso laboratoriale dedicato a un approccio verbo-visivo alle immagini che si colloca nel contesto della formazione iniziale degli insegnanti della scuola primaria dell’Università di Bologna. Sono stati coinvolti 89 studentesse e studenti che nell’anno accademico 2022-2023 hanno sperimentato una duplice attività di image making e di ekphrasis con l’obiettivo di indagare le modalità utilizzate per tradurre un testo visivo in testo verbale.

Scrivere le immagini : un approccio verbo-visivo nella formazione degli insegnanti = Writing images : a verbal-visual approach in teachers training practice

Anita Macauda;Veronica Russo;Maria Chiara Sghinolfi
2023

Abstract

With reference to visual culture studies, this contribution presents a workshop about a verbal-visual approach to images carried out in the context of the initial training of Primary School teachers of the University of Bologna. The participants involved were 89 students, who took part in the activities of image making and ekphrasis during the academic year of 2022-2023. The goal was to investigate their methods to turn a visual text into a verbal text.
2023
IMG23 - Proceedings of 4th International and Interdisciplinary Conference on Images and Imagination
59
65
Anita Macauda; Veronica Russo; Maria Chiara Sghinolfi
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
IMG2023-Proceedings Macauda, Russo, Sghinolfi.pdf

accesso aperto

Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione (CCBY)
Dimensione 631.52 kB
Formato Adobe PDF
631.52 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/964949
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact