The aim of this work is to analyse the main history textbooks in use in secondary schools in the metropolitan area of Bologna and to assess their didactic appropriateness. Through an interpretative research based on six aspects (purpose, motivation, correctness of information, activities and exercises, interdisciplinarity, methodology and use of sources), ambivalent results were identified. On the one hand, textbooks are considerably developed with regard to the didactic purposes, motivation and classroom activities; the textbooks stimulate the desire to learn, have attractive graphics and exercises that allow the didactic activity to be modulated according to the needs of the class. On the other hand, the historical narration of the events is often evenemmental and unrelated to relevant topics, both close to the students’ everyday life and to the most recent academic historiography; equally worthy of revision would be the aspects related to the links between different disciplines and the use of sources.
L’obiettivo di questo lavoro è analizzare i principali libri di testo di storia in uso nelle scuole secondarie di secondo grado dell’area metropolitana di Bologna e valutarne l’adeguatezza didattica. Attraverso una ricerca interpretativa basata su sei aspetti (finalità, motivazione, correttezza delle informazioni, attività ed esercizi, interdisciplinarità, metodologia e uso delle fonti) si sono potuti identificare risultati ambivalenti. Da una parte, i libri di testo sono notevolmente sviluppati per ciò che concerne le finalità didattiche, la motivazione e le attività in classe; i manuali incentivano il desiderio di apprendere, presentano una veste grafica accattivante ed esercizi che permettono di modulare l’attività didattica in base alle esigenze della classe. Dall’altro, la narrazione storica degli eventi risulta spesso evenemenziale e poco legata a temi rilevanti, sia vicini alla quotidianità degli studenti che alla più recente storiografia accademica; altrettanto degni di una revisione sembrerebbero gli aspetti legati ai nessi tra discipline diverse e all’uso delle fonti.
Filippo Galletti (2023). Manuali scolastici e insegnamento della storia: il caso di Bologna. RICERCHE STORICHE, 53(3), 141-157.
Manuali scolastici e insegnamento della storia: il caso di Bologna
Filippo Galletti
2023
Abstract
The aim of this work is to analyse the main history textbooks in use in secondary schools in the metropolitan area of Bologna and to assess their didactic appropriateness. Through an interpretative research based on six aspects (purpose, motivation, correctness of information, activities and exercises, interdisciplinarity, methodology and use of sources), ambivalent results were identified. On the one hand, textbooks are considerably developed with regard to the didactic purposes, motivation and classroom activities; the textbooks stimulate the desire to learn, have attractive graphics and exercises that allow the didactic activity to be modulated according to the needs of the class. On the other hand, the historical narration of the events is often evenemmental and unrelated to relevant topics, both close to the students’ everyday life and to the most recent academic historiography; equally worthy of revision would be the aspects related to the links between different disciplines and the use of sources.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
RS 3 2023_Galletti 1B (1).pdf
accesso riservato
Tipo:
Versione (PDF) editoriale
Licenza:
Licenza per accesso riservato
Dimensione
162.64 kB
Formato
Adobe PDF
|
162.64 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.