Under Philip II, the Habsburg Empire reached across the globe a complex confederation that spanned the Atlantic Ocean and included high-tension European areas. Painters and missionaries travelled across the Catholic Monarchy, which was connected through images and cults shared across diverse geographies (the Viceroyalties of New Spain and Peru, the Mediterranean and Spanish Italy, the Spanish Netherlands and the Iberian Peninsula). Circulation of models, promotion of ideas (aimed at universal evangelization and imperialism), and the success of categories such as the Global Renaissance lead to the conception of an empire that is all-encompassing, polycentric, or even without a center. The article discusses materials and interpretative approaches, acknowledging the specificity of both contexts and agents.
Con Filippo II, l’impero degli Asburgo ha estensione planetaria, una complessa confederazione al di là dell’Atlantico e zone ad alta tensione in Europa. La Monarchia cattolica è percorsa da pittori viaggiatori e ordini missionari e connessa da immagini e culti che rinsaldano geografie differenti (Vicereami della Nuova Spagna e del Perù, Mediterraneo e Italia Spagnola, Paesi Bassi Spagnoli e Penisola Iberica). Circolazione di modelli e promozione di idee (volte all’evangelizzazione universale e ad un imperialismo pervasivo), come il successo di categorie quali il Rinascimento Globale, spingono a concepire l’impero in maniera totalizzante, policentrica, o persino a-centrica. L’articolo discute materiali e approcci interpretativi, riconoscendo la specificità dei contesti e dei protagonisti.
Maria Vittoria Spissu (2023). «Non sufficit orbis». Immaginari mobili, cattolicesimo globale e propaganda imperiale nei mondi dilatati degli Asburgo nella prima età moderna. INTRECCI D'ARTE, 12, 9-19 [10.6092/issn.2240-7251/18925].
«Non sufficit orbis». Immaginari mobili, cattolicesimo globale e propaganda imperiale nei mondi dilatati degli Asburgo nella prima età moderna
Maria Vittoria Spissu
Primo
Conceptualization
2023
Abstract
Under Philip II, the Habsburg Empire reached across the globe a complex confederation that spanned the Atlantic Ocean and included high-tension European areas. Painters and missionaries travelled across the Catholic Monarchy, which was connected through images and cults shared across diverse geographies (the Viceroyalties of New Spain and Peru, the Mediterranean and Spanish Italy, the Spanish Netherlands and the Iberian Peninsula). Circulation of models, promotion of ideas (aimed at universal evangelization and imperialism), and the success of categories such as the Global Renaissance lead to the conception of an empire that is all-encompassing, polycentric, or even without a center. The article discusses materials and interpretative approaches, acknowledging the specificity of both contexts and agents.File | Dimensione | Formato | |
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