The author examines the topic of food law teachings, noting that the topic could be examined from multiple profiles. It starts from the availability of manuals, noting the turning point represented by the Compendium of food law by Luigi Costato. The theme of the teaching autonomy of food law is then addressed, examining the teachings of food law/legislation in Italy. A first characteristic is the multiplicity of Faculties/Schools/Departments in which it is taught. Course names vary. Sometimes we talk about food law, in other cases about food law, in other cases still about agri-food law. In this regard, we observe the correlation orotherwise between didactic autonomy and scientific autonomy: if scientifically autonomous we should speak of "Food Law" and not of "Food Law". Regarding the teaching autonomy of FoodLaw, the qualifications and scientific-disciplinary sectors of the teachers are also examined. In conclusion, the contents and methodologies are mentioned.
L’Autore esamina il tema degli insegnamenti di diritto alimentare, osservando che l’argomento potrebbe essere esaminato sotto molteplici profili. Si parte dalla disponibilità di manuali, rilevando la svolta rappresentata dal Compendio di diritto alimentare di Luigi Costato. Si affronta poi il tema della autonomia didattica del Diritto alimentare, esaminando gli insegnamenti in Italia di diritto/legislazione alimentare. Una prima caratteristica è la molteplicità di Facoltà/Scuole/Dipartimenti in cui è insegnato. Le denominazioni dei corsi sono varie. Talora si parla di Legislazione alimentare, in altri casi di Diritto alimentare, in altri casi ancora di Diritto agroalimentare. Si osserva al riguardo la correlazione o non fra autonomia didattica e autonomia scientifica: se autonomo scientificamente si dovrebbe parlare di “Diritto alimentare” e non di “Legislazione alimentare”. Circa l’autonomia didattica del Diritto alimentare si esaminano anche le qualifiche e i settori scientifico-disciplinari dei docenti. Si accenna in conclusione ai contenuti e alle metodologie.
GIULIO SGARBANTI (2023). Il Reg. (CE) n. 178/2002 e l'insegnamento del diritto alimentare. RIVISTA DI DIRITTO ALIMENTARE, Anno XVII(1), 5-10.
Il Reg. (CE) n. 178/2002 e l'insegnamento del diritto alimentare
GIULIO SGARBANTI
2023
Abstract
The author examines the topic of food law teachings, noting that the topic could be examined from multiple profiles. It starts from the availability of manuals, noting the turning point represented by the Compendium of food law by Luigi Costato. The theme of the teaching autonomy of food law is then addressed, examining the teachings of food law/legislation in Italy. A first characteristic is the multiplicity of Faculties/Schools/Departments in which it is taught. Course names vary. Sometimes we talk about food law, in other cases about food law, in other cases still about agri-food law. In this regard, we observe the correlation orotherwise between didactic autonomy and scientific autonomy: if scientifically autonomous we should speak of "Food Law" and not of "Food Law". Regarding the teaching autonomy of FoodLaw, the qualifications and scientific-disciplinary sectors of the teachers are also examined. In conclusion, the contents and methodologies are mentioned.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.