The analysis of Antichrist imagery in Anglo-French Apocalypse manuscripts from the thirteenth to the fourteenth century shows the power of visual exegesis in medieval apocalyptic tradition. Based on Berengaudus’ commentary, such imagery presents Antichrist either as a beast or as a human figure, revealing how the medieval world envisioned the final opponent of Christ.
L’analisi dell’iconografia dell’Anticristo nelle Apocalissi anglofrancesi del XIII e XIV secolo mostra la forza dell’esegesi visiva nella tradizione apocalittica medievale. Basate sul commento di Berengaudo, le soluzioni iconografiche presentano l’Anticristo in forma di bestia o con sembianze umane, rivelando come il mondo medievale immaginasse l’ultimo oppositore di Cristo.
Alessandro Paolo Lena (2022). L’iconografia dell’Anticristo nelle Apocalissi illustrate anglofrancesi tra il XIII e il XIV secolo. FIGURE, 5(1), 11-22 [10.6092/issn.2038-6184/15995].
L’iconografia dell’Anticristo nelle Apocalissi illustrate anglofrancesi tra il XIII e il XIV secolo
Alessandro Paolo Lena
2022
Abstract
The analysis of Antichrist imagery in Anglo-French Apocalypse manuscripts from the thirteenth to the fourteenth century shows the power of visual exegesis in medieval apocalyptic tradition. Based on Berengaudus’ commentary, such imagery presents Antichrist either as a beast or as a human figure, revealing how the medieval world envisioned the final opponent of Christ.File | Dimensione | Formato | |
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