Starting from Le sacre d'Edouard VII / The Coronation of Edward VII (made in advance of the event), the “actualité reconstituée” in 1902 by Georges Méliès, and from the “historical reconstructions” carried out by the Société Lumière, including L'Affaire Dreyfuss “(re)constructed” by the operator Francis Doublier, this study demonstrates that these films constitute fertile ground for a reflection that is both historical and theoretical, not only on the cinematographic genres of the origins which can be traced back to what later will become the “documentary ”, but also on the change in meaning of the words used to name them over time, as well as on the link between these views, their aesthetics and their indexical component. A component that is specific to cinema and which over time, in spite of technological changes, has never stopped interfering with the spectator's beliefs and with the practices of social life.

A partire dalla “attualità ricostruita” nel 1902 da Georges Méliès, Le sacre d’Edouard VII / The Coronation of Edward VII (realizzata in anticipo sull’avvenimento) e dalle “ricostruzioni storiche” realizzate dalla Société Lumière, tra cui L’Affaire Dreyfuss “(ri)costruita” dall’operatore Francis Doublier, questo studio dimostra che tali pellicole costituiscono un terreno fertile per una riflessione al tempo stesso storica e teorica non solo sui generi cinematografici delle origini diversamente riconducibili a ciò che è divenuto in seguito il “documentario”, ma anche sul cambiamento di significato delle parole usate nel tempo per nominarli, nonché sul legame tra queste vedute, la loro estetica e la loro componente indexicale. Una componente che è propria del cinema e che nel corso del tempo, in barba ai mutamenti tecnologici, non ha mai smesso di interferire con la credenza dello spettatore e con le pratiche della vita sociale.

E. Dagrada (2015). «Ceci n’est pas...» O sì? Quando “dal vero” era più vero del vero. IMAGO, 6(11), 191-203.

«Ceci n’est pas...» O sì? Quando “dal vero” era più vero del vero

E. Dagrada
2015

Abstract

Starting from Le sacre d'Edouard VII / The Coronation of Edward VII (made in advance of the event), the “actualité reconstituée” in 1902 by Georges Méliès, and from the “historical reconstructions” carried out by the Société Lumière, including L'Affaire Dreyfuss “(re)constructed” by the operator Francis Doublier, this study demonstrates that these films constitute fertile ground for a reflection that is both historical and theoretical, not only on the cinematographic genres of the origins which can be traced back to what later will become the “documentary ”, but also on the change in meaning of the words used to name them over time, as well as on the link between these views, their aesthetics and their indexical component. A component that is specific to cinema and which over time, in spite of technological changes, has never stopped interfering with the spectator's beliefs and with the practices of social life.
2015
E. Dagrada (2015). «Ceci n’est pas...» O sì? Quando “dal vero” era più vero del vero. IMAGO, 6(11), 191-203.
E. Dagrada
File in questo prodotto:
Eventuali allegati, non sono esposti

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/959776
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact