Two pairs of privately-owned paintings, each depicting a gentleman and a lady, are published here for the first time. They are signed by the Bolognese painter Lucia Casalini Torelli and reflect different periods of her career, the first two portraits for her early years, the others from her maturity; the latter pair, dated 1727 on the back of the canvas, are identifiable as Tiberio Pighini and Anna Tozzoni, nobles of Imola. The four pictures reveal how Torelli crafted a personal idiom of portraiture, attuned to the ideals and norms of the “conversation piece” and capable of expressing the wishes of ecclesiastical and aristocratic clients for whom she became a favoured advocate.

Il contributo ha per argomento due coppie di dipinti inediti, raffiguranti ciascuna un cavaliere e una dama. Conservati in collezione privata, i quattro ritratti sono firmati dalla pittrice bolognese Lucia Casalini Torelli e illustrano diversi momenti della sua produzione: prossimi agli esordi i primi due; della maturità i secondi, datati sul retro 1727 e identificabili nei nobili imolesi Tiberio Pighini e Anna Tozzoni. Le quattro tele consentono di verificare la messa a punto da parte della Torelli di un personale codice ritrattistico, in sintonia con gli ideali di comportamento della civiltà della conversazione, in grado di esprimere le esigenze di una committenza di alti prelati e aristocratici, di cui la pittrice diventerà interprete privilegiata.

Graziani Irene (2023). Dame e cavalieri di Lucia Casalini Torelli: quattro ritratti. PARAGONE. ARTE, 172(LXXIV), 44-55.

Dame e cavalieri di Lucia Casalini Torelli: quattro ritratti

Graziani Irene
2023

Abstract

Two pairs of privately-owned paintings, each depicting a gentleman and a lady, are published here for the first time. They are signed by the Bolognese painter Lucia Casalini Torelli and reflect different periods of her career, the first two portraits for her early years, the others from her maturity; the latter pair, dated 1727 on the back of the canvas, are identifiable as Tiberio Pighini and Anna Tozzoni, nobles of Imola. The four pictures reveal how Torelli crafted a personal idiom of portraiture, attuned to the ideals and norms of the “conversation piece” and capable of expressing the wishes of ecclesiastical and aristocratic clients for whom she became a favoured advocate.
2023
Graziani Irene (2023). Dame e cavalieri di Lucia Casalini Torelli: quattro ritratti. PARAGONE. ARTE, 172(LXXIV), 44-55.
Graziani Irene
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Graziani Lucia Torelli in Paragone 2023.pdf

accesso riservato

Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per accesso riservato
Dimensione 1.82 MB
Formato Adobe PDF
1.82 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Contatta l'autore

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/955681
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact