There is a recent interest in rehabilitation treatments for developmental dyslexia based on executive functions and proposed in computerized mode. This study is part of a larger project aimed at studying the effectiveness of a computerized rehabilitation tools for students with learning difficulties. In the present study we want to evaluate the effects of the Attento alle parole! treatment protocol on reading skills and executive functions. Eight children (two girls and six boys) with developmental dyslexia participated in the research. The training consists of 182 digital games, which can be used independently, lasting 20 minutes each, divided in 16 sessions, lasting globally one month. Before and after the treatment, the ability to read words, non-words lists and text, as well as the executive functions were evaluated by standardized tests (DDE-2, MT and NEPSY-II). The overall results show a significant improvement in non-word lists reading and in the tasks of visual search, inhibition, switching and categorization in most of the subjects involved. The results obtained are promising and underline the importance of carrying out further research with a larger sample and including a control group to confirm the effectiveness of Attento alle parole! evaluating the additional potential of an intervention protocol of two months.

È recente l’interesse per i trattamenti riabilitativi per la dislessia evolutiva basati sulle funzioni esecutive e proposti in modalità computerizzata. Il presente studio fa parte di un progetto più ampio sull’efficacia di strumenti riabilitativi computerizzati per studenti con disturbi specifici di apprendimento. Nel presente studio si vogliono valutare gli effetti del trattamento Attento alle parole! sulle abilità di lettura e sulle funzioni esecutive. Otto bambini (sei maschi) con dislessia evolutiva hanno partecipato alla ricerca. Il training consiste di 182 giochi digitali utilizzabili in autonomia da effettuare in 16 sessioni quotidiane di 20 minuti ciascuna, della durata complessiva di un mese. Prima e dopo il trattamento sono state valutate le abilità di lettura di liste di parole e non parole e brano e le funzioni esecutive tramite test standardizzati (DDE-2, MT e NEPSY). Dai risultati complessivi emerge un miglioramento nella lettura di liste di non parole e nei compiti di ricerca visiva, inibizione, switching e categorizzazione nella maggior parte dei soggetti coinvolti. I risultati ottenuti sono promettenti e sottolineano l’importanza di effettuare ulteriori ricerche con un campione più ampio e includendo un gruppo di controllo per confermare l’efficacia di Attento alle parole! valutando le potenzialità aggiuntive di un protocollo di intervento da effettuare in due mesi.

Matilde Spinoso, Chiara Novelli, Sara Giovagnoli, Sara Magri, Francesca Vetere, Matteo Orsoni, et al. (2021). Uno studio preliminare di validazione di Attento alle parole!. LOGOPEDIA E COMUNICAZIONE, 17(1), 163-179 [10.14605/LOG1712110].

Uno studio preliminare di validazione di Attento alle parole!

Matilde Spinoso
Primo
;
Chiara Novelli
Secondo
;
Sara Giovagnoli;Sara Magri;Francesca Vetere;Matteo Orsoni;Valentina Lunghi;Samuele Bertani;Lorenzo Bartolini
Penultimo
;
Mariagrazia Benassi
Ultimo
2021

Abstract

There is a recent interest in rehabilitation treatments for developmental dyslexia based on executive functions and proposed in computerized mode. This study is part of a larger project aimed at studying the effectiveness of a computerized rehabilitation tools for students with learning difficulties. In the present study we want to evaluate the effects of the Attento alle parole! treatment protocol on reading skills and executive functions. Eight children (two girls and six boys) with developmental dyslexia participated in the research. The training consists of 182 digital games, which can be used independently, lasting 20 minutes each, divided in 16 sessions, lasting globally one month. Before and after the treatment, the ability to read words, non-words lists and text, as well as the executive functions were evaluated by standardized tests (DDE-2, MT and NEPSY-II). The overall results show a significant improvement in non-word lists reading and in the tasks of visual search, inhibition, switching and categorization in most of the subjects involved. The results obtained are promising and underline the importance of carrying out further research with a larger sample and including a control group to confirm the effectiveness of Attento alle parole! evaluating the additional potential of an intervention protocol of two months.
2021
Matilde Spinoso, Chiara Novelli, Sara Giovagnoli, Sara Magri, Francesca Vetere, Matteo Orsoni, et al. (2021). Uno studio preliminare di validazione di Attento alle parole!. LOGOPEDIA E COMUNICAZIONE, 17(1), 163-179 [10.14605/LOG1712110].
Matilde Spinoso; Chiara Novelli; Sara Giovagnoli; Sara Magri; Francesca Vetere; Matteo Orsoni; Valentina Lunghi; Samuele Bertani; Lorenzo Bartolini; M...espandi
File in questo prodotto:
Eventuali allegati, non sono esposti

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/955187
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact