Starting from some theoretical connections between Intercultural Pedagogy and Philosophy for Children, this paper delves into the principle of dialogue as a central educational criterion for both approaches and, in particular, a meaningful tool for intercultural planning in schools where the plurality of children's perspectives and the way in which they compare their thoughts is strongly encouraged. To emphasize the relevance of this principle in the formation of minds open to multiple viewpoints, the paper analyses some transcripts of discussions held with two groups of primary school pupils, en- gaged in the search for shared meanings of terms such as equality, similarity and difference upon observation of their daily lives.

A partire da alcune connessioni teoriche tra la Pedagogia Interculturale e la Philosophy for Children, l’articolo approfondisce il principio del dialogo ritenuto un criterio educativo centrale per entrambi gli approcci e, in particolare, dispositivo portante la progettualità interculturale a scuola. Per sottolineare la rilevanza di tale principio nella formazione di un pensiero aperto alla pluralità dei punti di vista, sono state analizzate alcune trascrizioni di discussioni svolte con due gruppi di alunni di scuola primaria, impegnati nella ricerca di significati condivisi rispetto a parole come uguaglianza, somiglianza e differenza emerse dall’osservazione della loro vita quotidiana.

Ivana Bolognesi, Mariangela Scarpini, Ludovica Grasso (2023). Scoprire differenze e somiglianze : il dialogo come pratica educativa nella scuola primaria. STUDIUM EDUCATIONIS, 24(2 dicembre), 149-158 [10.7346/SE-022023-15].

Scoprire differenze e somiglianze : il dialogo come pratica educativa nella scuola primaria

Ivana Bolognesi;Mariangela Scarpini;
2023

Abstract

Starting from some theoretical connections between Intercultural Pedagogy and Philosophy for Children, this paper delves into the principle of dialogue as a central educational criterion for both approaches and, in particular, a meaningful tool for intercultural planning in schools where the plurality of children's perspectives and the way in which they compare their thoughts is strongly encouraged. To emphasize the relevance of this principle in the formation of minds open to multiple viewpoints, the paper analyses some transcripts of discussions held with two groups of primary school pupils, en- gaged in the search for shared meanings of terms such as equality, similarity and difference upon observation of their daily lives.
2023
Ivana Bolognesi, Mariangela Scarpini, Ludovica Grasso (2023). Scoprire differenze e somiglianze : il dialogo come pratica educativa nella scuola primaria. STUDIUM EDUCATIONIS, 24(2 dicembre), 149-158 [10.7346/SE-022023-15].
Ivana Bolognesi; Mariangela Scarpini; Ludovica Grasso;
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Bolognesi,Grasso,Scarpini.pdf

accesso aperto

Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione (CCBY)
Dimensione 474.16 kB
Formato Adobe PDF
474.16 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/954292
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact