Caught between the theories of human capital and the processes of learnification, critical pedagogy today faces a dualtask: investigating and deconstructing the continuous advance of technocratic and authoritarian economic and politicalparadigms within educational and training processes, and reconstructing its own epistemology of practices of liberation and democracy. In order not to become the handmaid of the discourses of domination and dominant, starting from active and committed research in the formal and informal contexts of education, this process of reconstruction can perhaps start from a rejection of the language that traps pedagogy within hegemonic conceptualizations and from a re-newed attention to the materiality of bodies, contexts and gestures of educating as well as the collective dimensions of social life. Stretta tra le teorie del capitale umano e i processi di learnification, la pedagogia critica affronta oggi un duplice compito:indagare e decostruire la continua avanzata di paradigmi di stampo economico e politico tecnocratici e autoritari dentro i processi educativi e formativi, e ricostruire una propria epistemologia delle pratiche di liberazione e di democrazia. Per non farsi ancella dei discorsi del dominio e dominanti, a partire dalla ricerca attiva e impegnata nei contesti formali e informali dell’educazione, tale processo di ricostruzione può forse partire da un rifiuto del linguaggio che intrappolala pedagogia dentro concettualizzazioni egemoni e da una rinnovata attenzione alla materialità dei corpi, dei contesti e dei gesti dell’educare e alle dimensioni collettive del vivere sociale.
fulvia antonelli, alessandro tolomelli (2023). Critical pedagogy : undoing and doing education in the contemporary world = Pedagogia critica : disfare e fare l’educazione nella contemporaneità. CULTURA PEDAGOGICA E SCENARI EDUCATIVI, 1(2), 98-108 [10.7347/spgs-02-2023-14].
Critical pedagogy : undoing and doing education in the contemporary world = Pedagogia critica : disfare e fare l’educazione nella contemporaneità
fulvia antonelli
;alessandro tolomelli
2023
Abstract
Caught between the theories of human capital and the processes of learnification, critical pedagogy today faces a dualtask: investigating and deconstructing the continuous advance of technocratic and authoritarian economic and politicalparadigms within educational and training processes, and reconstructing its own epistemology of practices of liberation and democracy. In order not to become the handmaid of the discourses of domination and dominant, starting from active and committed research in the formal and informal contexts of education, this process of reconstruction can perhaps start from a rejection of the language that traps pedagogy within hegemonic conceptualizations and from a re-newed attention to the materiality of bodies, contexts and gestures of educating as well as the collective dimensions of social life. Stretta tra le teorie del capitale umano e i processi di learnification, la pedagogia critica affronta oggi un duplice compito:indagare e decostruire la continua avanzata di paradigmi di stampo economico e politico tecnocratici e autoritari dentro i processi educativi e formativi, e ricostruire una propria epistemologia delle pratiche di liberazione e di democrazia. Per non farsi ancella dei discorsi del dominio e dominanti, a partire dalla ricerca attiva e impegnata nei contesti formali e informali dell’educazione, tale processo di ricostruzione può forse partire da un rifiuto del linguaggio che intrappolala pedagogia dentro concettualizzazioni egemoni e da una rinnovata attenzione alla materialità dei corpi, dei contesti e dei gesti dell’educare e alle dimensioni collettive del vivere sociale.File | Dimensione | Formato | |
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