The aspect of quality in digitization projects has been and continues to be neglected, with important consequences also in economic terms. In tenders for the outsourcing of digitization services, reference is usually made to certain requirements to ensure the quality of the images that will be produced, such as resolution or color depth, but objective and measurable requirements are almost never specified, thus leaving the door open to free interpretation of the concept of “image quality”. For this reason, there have been cases of digitization projects paid for with public funds and carried out with unsuitable, low-quality equipment, resulting in poor results and the need to repeat the procedure. This demonstrates the urgent need for measurable criteria for image quality. For this purpose, several guidelines and best practices have been proposed over the years, such as the FADGI and Metamorfoze guidelines, and, more recently, the ISO 19264-1 standard, which aims to harmonize the different approaches and develop uniform criteria for assessing the quality of images acquired in cultural heritage digitization projects. This paper aims to provide a reflection on these issues, emphasizing their importance especially in relation to the many digitization projects underway in recent years.
L'aspetto della qualità nei progetti di digitalizzazione è stato e continua ad essere trascurato, con conseguenze non marginali anche in termini economici. Nelle gare d'appalto per l'esternalizzazione dei servizi di digitalizzazione, di solito si fa riferimento ad alcuni requisiti per garantire la qualità delle immagini che verranno prodotte, come la risoluzione o la profondità di colore, ma non vengono quasi mai specificati requisiti oggettivi e misurabili, la-sciando così la porta aperta alla libera interpretazione del concetto di “qualità dell'immagine”. Per questo motivo, si sono verificati casi di progetti di digitalizzazione pagati con fondi pubblici e realizzati con apparecchiature inadatte e di bassa qualità, e quindi con risultati scadenti e la necessità di dover ripetere l'intervento. Questo dimostra l’importanza di disporre di criteri misurabili per la qualità delle immagini. A tale scopo sono state proposte ne-gli anni diverse norme e best practice, come le linee guida FADGI e Metamorfoze, e, in tempi più recenti, lo standard ISO 19264-1 che mira ad armonizzare i diversi approcci e sviluppare dei criteri uniformi per la valuta-zione della qualità delle immagini acquisite nei progetti di digitalizzazione del patrimonio culturale. Il contributo vuole fornire una riflessione su questi temi sottolineandone l’importanza soprattutto in relazione ai numerosi pro-getti di digitalizzazione in corso in questi anni
Allegrezza, S. (2023). Il fattore qualità nei progetti di digitalizzazione del patrimonio culturale:le linee guida FADGI, Metamorfoze e lo standard ISO 19264-1. DIGITALIA, 18(1), 72-93 [10.36181/digitalia-00061].
Il fattore qualità nei progetti di digitalizzazione del patrimonio culturale:le linee guida FADGI, Metamorfoze e lo standard ISO 19264-1
Allegrezza Stefano
2023
Abstract
The aspect of quality in digitization projects has been and continues to be neglected, with important consequences also in economic terms. In tenders for the outsourcing of digitization services, reference is usually made to certain requirements to ensure the quality of the images that will be produced, such as resolution or color depth, but objective and measurable requirements are almost never specified, thus leaving the door open to free interpretation of the concept of “image quality”. For this reason, there have been cases of digitization projects paid for with public funds and carried out with unsuitable, low-quality equipment, resulting in poor results and the need to repeat the procedure. This demonstrates the urgent need for measurable criteria for image quality. For this purpose, several guidelines and best practices have been proposed over the years, such as the FADGI and Metamorfoze guidelines, and, more recently, the ISO 19264-1 standard, which aims to harmonize the different approaches and develop uniform criteria for assessing the quality of images acquired in cultural heritage digitization projects. This paper aims to provide a reflection on these issues, emphasizing their importance especially in relation to the many digitization projects underway in recent years.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Estratto_Allegrezza.pdf
accesso aperto
Descrizione: PDF editoriale
Tipo:
Versione (PDF) editoriale / Version Of Record
Licenza:
Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Condividi allo stesso modo (CCBYSA)
Dimensione
1.16 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.16 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.