Vocational Education and Training (VET) aims to prepare young students for the labor market by jointly promoting vocational and transversal competences. Some of the most transversal ones, such as the Citizenship Competence (Council of the European Union, 2018), are particularly important in educational contexts like VET that takes on many students at high risk of vulnerability (Zagardo, 2020). Based on the literature on transversal competences’ assessment, which recommends the adoption of a formative perspective and the use of a variety of assessment tools and approaches (Binkley et al., 2012; Curtis, 2010; Gibb, 2014; Kechagias, 2011), this paper illustrates the development and piloting of a Citizenship Competence assessment tool. The study involved n = 377 students from two training institutions in the Lombardy region.

L’Istruzione e Formazione Professionale (IeFP) ha l’obiettivo di preparare giovani studenti al mondo del lavoro, promuovendo in modo congiunto competenze professionali e trasversali. Alcune fra le più trasversali, come la Competenza di cittadinanza (Council of the European Union, 2018), risultano particolarmente importanti in contesti educativi come quelli di IeFP che accolgono molti studenti ad alto rischio di vulnerabilità (Zagardo, 2020). A partire dalla letteratura sulla valutazione delle competenze trasversali, che raccomanda l’adozione di una prospettiva formativa e l’utilizzo di una pluralità di strumenti e approcci valutativi (Binkley et al., 2012; Curtis, 2010; Gibb, 2014; Kechagias, 2011), il presente lavoro illustra lo sviluppo e la somministrazione pilota di uno strumento per la valutazione della Competenza di cittadinanza. Lo studio ha coinvolto n = 377 studenti distribuiti fra due enti di formazione del territorio lombardo.

What kind of assessment for transversal competences in Vocational Education and Training? : Quale valutazione per le competenze trasversali nell’Istruzione e Formazione Professionale?

Brescianini, Flavio
;
Luppi, Elena
2023

Abstract

Vocational Education and Training (VET) aims to prepare young students for the labor market by jointly promoting vocational and transversal competences. Some of the most transversal ones, such as the Citizenship Competence (Council of the European Union, 2018), are particularly important in educational contexts like VET that takes on many students at high risk of vulnerability (Zagardo, 2020). Based on the literature on transversal competences’ assessment, which recommends the adoption of a formative perspective and the use of a variety of assessment tools and approaches (Binkley et al., 2012; Curtis, 2010; Gibb, 2014; Kechagias, 2011), this paper illustrates the development and piloting of a Citizenship Competence assessment tool. The study involved n = 377 students from two training institutions in the Lombardy region.
2023
Brescianini, Flavio; Luppi, Elena
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
brescianini-et-al_qtimes-jetss_ott23_1.pdf

accesso aperto

Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate (CCBYNCND)
Dimensione 820.33 kB
Formato Adobe PDF
820.33 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/952384
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact