The relationship between Engineering Sciences and environmental issues has a long history, but has seen important developments in recent decades, also regarding university education. In this work, the topic is approached from two perspectives. On the one hand, some aspects related to didactics in the academic sphere are examined, and in particular to the experience gained at the University of Bologna with the institution of degree courses in Environmental Engineering. On the other hand, some opportunities offered by the new techniques and technologies for surveying and monitoring the territory are presented, capable of providing new and effective tools for the knowledge and understanding of the environment and ongoing phenomena.

La relazione tra le Scienze dell’Ingegneria e le questioni ambientali ha una lunga storia, ma ha visto evoluzioni importanti negli ultimi decenni, anche per quanto concerne la formazione in ambito universitario. In questo lavoro il tema viene affrontato secondo due prospettive. Da un lato, sono esaminati alcuni aspetti legati alla didattica in ambito accademico e in particolare all’esperienza vissuta nell’Università di Bologna con l’istituzione dei corsi di laurea in Ingegneria per l’Ambiente e il Territorio. Dall’altro, sono presentate, a titolo di esempio, alcune opportunità offerte dalle nuove tecniche e tecnologie di rilevamento e monitoraggio del territorio, in grado di fornire strumenti nuovi ed efficaci per la conoscenza e la comprensione dell’ambiente e dei fenomeni in atto.

Le scienze dell’ingegneria, formazione e opportunità in campo ambientale / Bitelli G., Borgatti L.. - In: DIDATTICA DELLA STORIA. - ISSN 2704-8217. - ELETTRONICO. - 5:1S(2023), pp. 70-77. [10.6092/issn.2704-8217/18422]

Le scienze dell’ingegneria, formazione e opportunità in campo ambientale

Bitelli G.;Borgatti L.
2023

Abstract

The relationship between Engineering Sciences and environmental issues has a long history, but has seen important developments in recent decades, also regarding university education. In this work, the topic is approached from two perspectives. On the one hand, some aspects related to didactics in the academic sphere are examined, and in particular to the experience gained at the University of Bologna with the institution of degree courses in Environmental Engineering. On the other hand, some opportunities offered by the new techniques and technologies for surveying and monitoring the territory are presented, capable of providing new and effective tools for the knowledge and understanding of the environment and ongoing phenomena.
2023
Le scienze dell’ingegneria, formazione e opportunità in campo ambientale / Bitelli G., Borgatti L.. - In: DIDATTICA DELLA STORIA. - ISSN 2704-8217. - ELETTRONICO. - 5:1S(2023), pp. 70-77. [10.6092/issn.2704-8217/18422]
Bitelli G., Borgatti L.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Le scienze dell’ingegneria formazione e opportunità in campo ambientale.pdf

accesso aperto

Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Creative commons
Dimensione 385.79 kB
Formato Adobe PDF
385.79 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/952357
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact