Female overload in family care work, especially maternal hyper-presence, is a well-known phenomenon in our country that shows no sign of diminishing and with a clear negative impact on family balances, on the exercise of parental roles, and on the quality of relations between genders and between generations. The article proposes a reflection, carried out within the framework of studies in family pedagogy, which questions both the social and cultural mechanisms that hinder the possibility of an equal sharing of care work between all parental figures, and the possibility for the female world to trigger an evolution 'from below'.
Il sovraccarico femminile nel lavoro di cura familiare, specialmente l’iper-presenza materna, è un fenomeno ben noto nel nostro paese che ha un evidente impatto negativo sugli equilibri familiari, sull’esercizio dei ruoli genitoriali, sulla qualità delle relazioni tra generi e tra generazioni. L’articolo propone una riflessione, svolta nella cornice degli studi in pedagogia delle famiglie, che si interroga sia sui meccanismi sociali e culturali che ostacolano la possibilità di una condivisione equa del lavoro di cura tra tutte le figure genitoriali, sia sulla possibilità per il mondo femminile di innescare una evoluzione “dal basso”.
Alessandra Gigli (2023). Riflessioni sul ruolo delle madri nella determinazione e nel superamento del divario di genere nel lavoro di cura familiare : l’evoluzione si attiva dal basso = Reflections on the role of mothers in determining and bridging the gender gap in family care work : evolution is triggered from below. WOMEN & EDUCATION, 2/2023, 16-21 [10.7346/-we-I-02-23_04].
Riflessioni sul ruolo delle madri nella determinazione e nel superamento del divario di genere nel lavoro di cura familiare : l’evoluzione si attiva dal basso = Reflections on the role of mothers in determining and bridging the gender gap in family care work : evolution is triggered from below
Alessandra Gigli
2023
Abstract
Female overload in family care work, especially maternal hyper-presence, is a well-known phenomenon in our country that shows no sign of diminishing and with a clear negative impact on family balances, on the exercise of parental roles, and on the quality of relations between genders and between generations. The article proposes a reflection, carried out within the framework of studies in family pedagogy, which questions both the social and cultural mechanisms that hinder the possibility of an equal sharing of care work between all parental figures, and the possibility for the female world to trigger an evolution 'from below'.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
articolo woman&education.pdf
accesso aperto
Tipo:
Versione (PDF) editoriale
Licenza:
Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione (CCBY)
Dimensione
682.78 kB
Formato
Adobe PDF
|
682.78 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.