In this study, the perception of future pre-school and primary school teachers regarding history and its teaching is analyzed. Through a quantitative research approach involving the administration of a Likert scale questionnaire to 167 students enrolled in the single-cycle degree program in Primary Education Sciences at the University of Bologna, results have been identified that generally suggest the acquisition of a good epistemological understanding, albeit partial and improvable, towards history and its teaching. These findings prompt reflection on the increasingly urgent need to invest in both initial and ongoing teacher education to develop and enhance professional skills related to historical education at every level.
In questo lavoro si analizza la percezione che i futuri maestri della scuola dell’infanzia e primaria hanno della storia e del suo insegnamento. Attraverso una ricerca quantitativa svolta attraverso la somministrazione di un questionario su scala Likert a 167 studenti del corso di laurea ciclo unico di Scienze della Formazione primaria dell’Università di Bologna si sono potuti identificare risultati che suggeriscono generalmente l’acquisizione di una buona concezione epistemologica, seppure parziale e migliorabile, nei confronti della storia e del suo insegnamento. Questi dati spingono la riflessione verso la necessità sempre più urgente di investire nella formazione sia iniziale che continua dei docenti al fine di sviluppare e aumentare le competenze professionali concernenti l’educazione storica a ogni livello.
Filippo Galletti (2023). Che cosa pensano i futuri maestri dell’insegnamento della storia? Una ricerca sul concetto e sulla funzione della storia tra gli studenti di Scienze della Formazione primaria. DIDATTICA DELLA STORIA, 5(1S), 117-130 [10.6092/issn.2704-8217/18427].
Che cosa pensano i futuri maestri dell’insegnamento della storia? Una ricerca sul concetto e sulla funzione della storia tra gli studenti di Scienze della Formazione primaria
Filippo Galletti
2023
Abstract
In this study, the perception of future pre-school and primary school teachers regarding history and its teaching is analyzed. Through a quantitative research approach involving the administration of a Likert scale questionnaire to 167 students enrolled in the single-cycle degree program in Primary Education Sciences at the University of Bologna, results have been identified that generally suggest the acquisition of a good epistemological understanding, albeit partial and improvable, towards history and its teaching. These findings prompt reflection on the increasingly urgent need to invest in both initial and ongoing teacher education to develop and enhance professional skills related to historical education at every level.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
18427-Articolo-72572-1-10-20231109.pdf
accesso aperto
Tipo:
Versione (PDF) editoriale
Licenza:
Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione (CCBY)
Dimensione
469.09 kB
Formato
Adobe PDF
|
469.09 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.